De oorlog in Oekraïne treft de hele planeet. Door zijn brutaliteit, maar ook door zijn rampzalige economische gevolgen. Helaas zitten we nog maar in de beginfase, want de escalatie is nog altijd aan de gang. Vooral energie staat centraal in de debatten wegens het grote aandeel van Rusland in de wereldmix van aardolieproducten (ongeveer 10 procent). In dit verband moeten de betrokken landen snel oplossingen vinden om hun afhankelijkheid te verminderen en de portemonnee van de consument te sparen.
Niet alleen de landen zelf proberen oplossingen te bedenken. Het invloedrijke Internationaal Energieagentschap (IEA) heeft namelijk ook een tienpuntenplan voorgesteld dat de olievraag in nauwelijks vier maanden met 2,7 miljoen vaten per dag zou verminderen (Rusland produceert er ongeveer 8 miljoen). Is dat realistisch?
Ongeziene oliecrisis?
Fatih Birol, uitvoerend directeur van het IEA, zei dat “na de afschuwelijke agressie van Rusland tegen Oekraïne, de wereld mogelijk te maken krijgt met de grootste crisis in de olievoorziening in decennia, met enorme gevolgen voor onze economieën en samenlevingen”.
De voorgestelde maatregelen zijn op zich niet revolutionair: de uitbreiding en veralgemening van telewerken (170.000 vaten minder), de invoering van autoloze zondagen (95.000 vaten), lagere kosten voor het openbaar vervoer en het stimuleren van zachte mobiliteit (330.000 vaten), de invoering van een alternatief circulatieplan in grote steden (210.000 vaten), het promoten van carpoolen (470.000 vaten) en ondersteuning van de transitie naar elektrische auto’s (100.000 vaten).
Advertentie – lees hieronder verder
Ook snelheidsbeperking
Een andere maatregel is het verminderen van de snelheid op autosnelwegen. Volgens het IEA zou een verlaging van slechts 10 km/u nog eens 290.000 vaten per dag uitsparen, met een extra besparing van 140.000 vaten als deze maatregel ook zou gelden voor vrachtwagens.
Tijdens de laatste flitsmarathon op woensdag 23 en donderdag 24 maart constateerde de politie al een forse daling van het aantal overtredingen, wat erop wijst dat automobilisten nu al op hun verbruik letten. De prijs voor een liter benzine of diesel blijft immers fluctueren (diesel passeerde donderdag weer de grens van 2 euro).
Een verlaging van de snelheid op onze snelwegen (110 km/u in plaats van 120 km/u) zou de reistijd verlengen. Het kost bijna 5 minuten 30 seconden meer om een kloof van 10 km te overbruggen. Dat zit zo: het duurt 1 uur om 120 km af te leggen met een snelheid van 120 km/u. Het zal echter 1 uur, 5 minuten en 27 seconden duren om 120 km af te leggen met een snelheid van 110 km/u. De verbruikswinst zou evenwel rond de 20 procent liggen, wat niet te verwaarlozen is.
Het valt nog te bezien of deze voorstellen in ons land toegepast kunnen worden. Bij onze politici heerst radiostilte. In Frankrijk wordt het project wel al bestudeerd. Daar zou het deze zomer in werking kunnen treden, precies op het moment van de piek in de vraag naar brandstoffen door de grote vakantie. Wordt vervolgd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be