Volgens de Belgische petroleumfederatie (Energia) is het brandstofverbruik in België in 2022 gedaald. Uit de cijfers blijkt namelijk dat de totale productie van de raffinaderijen is gedaald van 30,7 miljoen ton in 2021 naar 28,62 miljoen ton in 2022, een daling van -6,78%. Volgens dezelfde curve is ook het totale binnenlandse verbruik van aardolieproducten gedaald: 20,49 miljoen ton in 2022 tegen 21,37 miljoen ton in 2021.
Uitgesplitst per product was diesel goed voor 44% van het verbruik, gevolgd door nafta en vloeibaar petroleumgas (in totaal 31%), die vooral in de petrochemische industrie worden gebruikt. Benzine komt op de derde plaats met 11% van het verbruik.
Een verwachte daling
Deze daling van de productie en het verbruik is uiteraard niet verrassend en is het gevolg van de gezondheids- en energiecrisis die België – en de rest van de wereld – de laatste maanden heeft doorgemaakt.
Advertentie – lees hieronder verder
In deze context zijn de gewoonten veranderd. Natuurlijk heeft telewerken geleid tot een daling van het brandstofverbruik in de bedrijven, maar ook de prijsstijging heeft de automobilisten ertoe aangezet minder te rijden. Toch hebben de accijnzen de staatskas gevuld: 58% daarvan is afkomstig van het vervoer en 42% van de petrochemische industrie. In totaal werd 5,14 miljard euro aan accijnzen geïnd en 6,22 miljard euro als de btw erbij wordt opgeteld. Dat is iets minder dan in 2021, toen de staat 5,44 miljard euro verdiende (6,6 miljard euro inclusief btw).
Bovendien helpt de energietransitie, met name in het vervoer, de vraag naar olieproducten te verminderen. Hybrides en elektrische auto’s zijn nu veel meer verspreid en populair. Diesel verliest duidelijk terrein. En dat is nog niet alles: volgens de Energiefederatie wordt fietsen steeds populairder. Dit wordt bevestigd door de VZW Pro Velo, ook al wordt bijvoorbeeld in Brussel nog steeds 50% van de verplaatsingen van minder dan 7,5 km met de auto afgelegd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be