Schieten brandstofprijzen deze winter opnieuw omhoog?

De brandstofprijzen zijn de afgelopen weken sterk gestegen. Dit komt door het vakantieseizoen en verwacht werd dat ze in september weer zouden dalen. Maar dat is niet zo zeker, want Rusland en Saoedi-Arabië hebben besloten de kraan dicht te draaien om de prijzen hoog te houden. Wat zijn de gevolgen voor automobilisten?

Gepubliceerd op 6 augustus 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Schieten brandstofprijzen deze winter opnieuw omhoog?

De jongste weken blijven de brandstofprijzen maar stijgen. Vorige week kwam de prijs van een liter diesel boven de 1,905 euro, dezelfde prijs als in november 2022 toen de energiecrisis volop woedde. In nauwelijks twee maanden is de prijs voor een volle tank van 50 liter diesel met gemiddeld 11,5 euro gestegen. Deze stijging is het gevolg van het wereldwijde economische herstel en de vakantie, traditioneel een periode met meer vraag.

Hoewel verwacht werd dat de prijzen vanaf september zouden dalen, blijven ze mogelijk stijgen. Daar zijn verschillende redenen voor. In een interview met de krant L’Echo wijst Brafco (de Belgische federatie van brandstofhandelaars) op de zwakte van de euro tegenover de dollar, wat betekent dat we onze brandstoffen aan een hogere prijs aankopen door de ongunstige wisselkoers. Er wordt alleen in dollar verhandeld. Als de euro zwak blijft, betekent dit dat de prijzen niet zullen dalen.

iStock-1449417669

OPEC wil prijzen doen stijgen

Maar er is nog een andere reden voor de hoge olieprijs: de wens van de OPEC (de Organisatie van olie-exporterende landen) om de kraan iets meer dicht te draaien (een miljoen vaten minder per dag) om de prijzen hoog te houden (en dus meer winst te boeken op de markten). Dezelfde logica volgt Rusland deze maand (augustus). Moskou verlaagde zijn productie met 500.000 vaten per dag (1,5 procent van de wereldvraag) om de prijzen op te drijven en zich beter te laten betalen. Dit draagt uiteraard allemaal bij tot prijsstijgingen.

Advertentie – lees hieronder verder

Bovendien kennen de Verenigde Staten, net als India, een sterk economisch herstel. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan groeit het BBP met 2,4 procent, terwijl een daling van 1,7 procent verwacht werd. Resultaat: het olieverbruik stijgt weer, wat betekent dat de Verenigde Staten minder olie beschikbaar hebben om te leveren aan hun handelspartners, waaronder Europa. Bovendien hebben de Amerikanen de afgelopen maanden hun strategische reserves aangesproken, zodat ze die nu moeten aanvullen. Logischerwijs verliest de markt hierdoor ook een aantal vaten.

clyde-thomas-jKK6kjyMdpk-unsplash1

Optimisme na vakantie?

Volgens Brafco moeten we optimistisch blijven voor september 2023. Momenteel wordt olie verhandeld rond 80-85 dollar per vat, een niveau dat volgens de exporterende landen voldoende rendabel is. Het is onwaarschijnlijk dat deze landen het risico zullen nemen om de druk op te voeren, want dan dreigt de vraag (opnieuw) in te storten. En de prijzen ook.

De federatie meent zelfs dat het marktevenwicht in de herfst een lichte prijsdaling mogelijk maakt, met een liter diesel voor ongeveer 1,75 euro. Maar het is net zo waarschijnlijk dat de prijzen op het huidige niveau blijven. Poetin kan bijvoorbeeld besluiten om de productie nog verder te verlagen om zijn inkomsten te verhogen en zijn oorlog in Oekraïne te financieren. Het blijft dus afwachten. De Belgische regering houdt nog altijd het systeem van de omgekeerde cliquet en de forfaitaire verlaging van de accijnzen achter de hand. Het is echter weinig waarschijnlijk dat ze deze instrumenten om de consument te beschermen de komende weken effectief inzet.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Belastingen
Brandstoffen: Europa maakt benzine en diesel duurder vanaf 2027

Vanaf 2027 zullen Europese automobilisten de prijs van een volle tank brandstof zien stijgen door een nieuwe CO2-belasting opgelegd door de Europese Unie. Dit quotasysteem, bekend als ETS2, moet het gebruik van voertuigen met verbrandingsmotoren ontmoedigen door automobilisten in de portemonnee te raken.

14 oktober 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.