De jongste weken blijven de brandstofprijzen maar stijgen. Vorige week kwam de prijs van een liter diesel boven de 1,905 euro, dezelfde prijs als in november 2022 toen de energiecrisis volop woedde. In nauwelijks twee maanden is de prijs voor een volle tank van 50 liter diesel met gemiddeld 11,5 euro gestegen. Deze stijging is het gevolg van het wereldwijde economische herstel en de vakantie, traditioneel een periode met meer vraag.
Hoewel verwacht werd dat de prijzen vanaf september zouden dalen, blijven ze mogelijk stijgen. Daar zijn verschillende redenen voor. In een interview met de krant L’Echo wijst Brafco (de Belgische federatie van brandstofhandelaars) op de zwakte van de euro tegenover de dollar, wat betekent dat we onze brandstoffen aan een hogere prijs aankopen door de ongunstige wisselkoers. Er wordt alleen in dollar verhandeld. Als de euro zwak blijft, betekent dit dat de prijzen niet zullen dalen.
OPEC wil prijzen doen stijgen
Maar er is nog een andere reden voor de hoge olieprijs: de wens van de OPEC (de Organisatie van olie-exporterende landen) om de kraan iets meer dicht te draaien (een miljoen vaten minder per dag) om de prijzen hoog te houden (en dus meer winst te boeken op de markten). Dezelfde logica volgt Rusland deze maand (augustus). Moskou verlaagde zijn productie met 500.000 vaten per dag (1,5 procent van de wereldvraag) om de prijzen op te drijven en zich beter te laten betalen. Dit draagt uiteraard allemaal bij tot prijsstijgingen.
Advertentie – lees hieronder verder
Bovendien kennen de Verenigde Staten, net als India, een sterk economisch herstel. Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan groeit het BBP met 2,4 procent, terwijl een daling van 1,7 procent verwacht werd. Resultaat: het olieverbruik stijgt weer, wat betekent dat de Verenigde Staten minder olie beschikbaar hebben om te leveren aan hun handelspartners, waaronder Europa. Bovendien hebben de Amerikanen de afgelopen maanden hun strategische reserves aangesproken, zodat ze die nu moeten aanvullen. Logischerwijs verliest de markt hierdoor ook een aantal vaten.
Optimisme na vakantie?
Volgens Brafco moeten we optimistisch blijven voor september 2023. Momenteel wordt olie verhandeld rond 80-85 dollar per vat, een niveau dat volgens de exporterende landen voldoende rendabel is. Het is onwaarschijnlijk dat deze landen het risico zullen nemen om de druk op te voeren, want dan dreigt de vraag (opnieuw) in te storten. En de prijzen ook.
De federatie meent zelfs dat het marktevenwicht in de herfst een lichte prijsdaling mogelijk maakt, met een liter diesel voor ongeveer 1,75 euro. Maar het is net zo waarschijnlijk dat de prijzen op het huidige niveau blijven. Poetin kan bijvoorbeeld besluiten om de productie nog verder te verlagen om zijn inkomsten te verhogen en zijn oorlog in Oekraïne te financieren. Het blijft dus afwachten. De Belgische regering houdt nog altijd het systeem van de omgekeerde cliquet en de forfaitaire verlaging van de accijnzen achter de hand. Het is echter weinig waarschijnlijk dat ze deze instrumenten om de consument te beschermen de komende weken effectief inzet.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be