Fun

5 luxe-SUV’s die je al lang vergeten was (of nooit hebt gekend)

Tegenwoordig kent haast iedereen de Bentley Bentayga en de Rolls-Royce Cullinan. En wie niet weet wat een Audi Q7 of een BMW X5 is, komt wellicht nooit buiten. Al zijn we er zeker van dat je nog nooit hebt gehoord van minstens één van deze luxe-SUV’s van weleer.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 11 dec. 2018 | Leestijd: 2 min

1. Monteverdi Safari

Nog nooit van Monteverdi gehoord? Dat was een Zwitserse autoconstructeur die luxewagens bouwde op basis van bestaande seriemodellen. Deze Safari vormde geen uitzondering. Hij was afgeleid van een International Harvester Scout, uitgerust met een V8 van Chrysler-origine. Naar schatting werden er ongeveer 3.000 Safari’s geproduceerd.

Advertentie – lees hieronder verder

Dominator

2. Bentley Dominator

In 1996 was Bentley lang niet het succesvolle merk dat het nu is. Toch had de Britse fabrikant nog enkele topklanten in zijn portefeuille, zoals de Sultan van Brunei. Die man liet indertijd zes exemplaren bouwen van een Bentley SUV die niemand anders mocht hebben. De “Dominator” was gebaseerd op een Range Rover P38 en had een V8 onder de motorkap. De voorloper van de Bentayga, zeg maar.

Rayton

3. Rayton Fissore Magnum

Rayton Fissore, opgericht in 1976, was het geesteskind van een Italiaanse ondernemer en de zoon van carrosseriebouwer Fissore die in de jaren vijftig en zestig succesvol was. In 1984 lanceerde het bedrijf de Magnum met het chassis van een Iveco Daily. De Magnum is maar liefst 18 jaar in productie gebleven, goed voor een totaal van 6.000 exemplaren. Voor de motoren ging Rayton Fissore aankloppen bij onder meer Alfa Romeo en BMW. In de VS werd het model ook verkocht onder de naam “Laforza”.

9-7 X

4. Saab 9-7X

De Saab 9-7X, die nooit officieel in Europa werd geïmporteerd, was eigenlijk gewoon een Chevrolet Trail Blazer die in Ohio werd herontworpen en gebouwd. Ook al was zijn look vrij geslaagd, veel succes heeft de SUV niet gekend. Uiteindelijk werden er maar 20.417 exemplaren van gebouwd.

D12

5. Spyker D12 Peking-to-Paris

De grootsheidswaanzin van Nederlander Victor Muller heeft in het midden van vorig decennium tot deze Spyker D12 geleid, een super-SUV voorzien van een Volkswagen-W12, die jammer genoeg nooit in productie is gegaan. Het studiemodel werd in 2006 gepresenteerd en Spyker kreeg er zelfs enkele honderen bestellingen voor binnen, maar uiteindelijk kwam de kleine onderneming in moeilijkheden en werd de productie van de Peking-to-Paris eerst uit- en vervolgens afgesteld.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon