De Europese Commissie heeft onlangs een onderzoek uitgevoerd naar plug-in hybride auto’s. In haar conclusies ontkent de Commissie niet dat er een verschil is tussen de theoretische en werkelijke rijcycli. Maar ze maakt zich wel zorgen over plug-in hybrides, die bijzonder ver van de realiteit lijken te staan. Dit verschil kan tot 3,5 keer hoger zijn, met een gemiddelde van 4l/100 km en een CO2-uitstoot van meer dan 100 g/km, terwijl de WLTP over het algemeen minder dan 2 l/100 km aangeeft voor een uitstoot van 20 g/km.
Niet erg verrassend, want in de praktijk zijn er maar weinig bestuurders die hun batterij tijdens elke rit opladen. De Commissie wil dit rechtzetten en eist dat de fabrikanten het brandstofverbruik en de emissies beter afstemmen op het werkelijke verbruik van deze voertuigen.
Een nieuwe berekening
Zo zal er vanaf 1 januari 2025 een nieuwe berekening voor het verbruik en de emissies van plug-in hybrides ingevoerd worden. De nieuwe berekeningsformule zal volgend jaar al leiden tot een verdubbeling van de uitstoot en tegen 2027 zelfs tot een verdrievoudiging. Dit zal hen fiscaal de das omdoen, aangezien deze voertuigen nu al onderworpen zijn aan een geleidelijke vermindering van hun fiscale aftrekbaarheid (100% in 2024, 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% in 2028).
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens de Belgische regelgeving moeten alleen plug-in hybride auto’s minder dan 50 g/km CO2 uitstoten en een batterijvermogen van minstens 0,5 kWh (accu) per 100 kg hebben. Als aan één van beide criteria niet wordt voldaan, wordt het model op dezelfde manier belast als een benzineauto met een gelijkwaardig (of bijna gelijkwaardig) vermogen. Dit is bijvoorbeeld al het geval met een BMW X1, waarvan de uitstoot van 22g/km volgend jaar zal stijgen naar 44g/km, en vervolgens 66g/km.
In een interview met L’Écho zei FEBIAC dat het momenteel onmogelijk is om te weten hoeveel modellen nadelig zullen worden beïnvloed door de nieuwe Europese berekeningsmethode. Dit zal de zaken wel wat ingewikkelder maken voor professionele kopers van PHEV-voertuigen, want als de auto wordt beschouwd als een valse hybride, het VAA zal worden berekend op basis van de waarden voor het benzinemodel. Bij het voorbeeld van de BMW X1 zou een VAA van 1.600 euro in 2024 ongewijzigd blijven in 2024, maar daarna stijgen naar 8.198 euro bij een verdrievoudigde CO2-waarde. Een grote verandering dus…
Het aandeel van plug-in hybrides in de Belgische autoverkoop neemt af. Maar in de wagenparken vertegenwoordigden ze nog steeds 27,9% van de verkopen in de eerste vijf maanden van dit jaar (tegenover 33,4% voor elektrische auto’s). De kans is dus groot dat de daling in de verkoopcijfers nog zal versnellen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be