Het aandeel van elektrische auto’s groeit, waardoor meer gegevens over deze auto’s beschikbaar worden. De ervaring leert dat veel van deze auto’s erg duur zijn om te herstellen bij een ongeluk of schade, vooral wanneer de batterij defect is, want dat is het duurste onderdeel van deze auto’s.
Dit komt natuurlijk bovenop de hoge aankoopprijs, het beperkte rijbereik en het gebrek aan laadinfrastructuur. Dit verklaart ook waarom veel bestuurders vandaag liever kiezen voor plug-inhybrides, die minder beperkingen zouden hebben en ook wat minder duur zijn. Maar is dit een goed idee?
Interessante studie
Als we het Kroatische bedrijf EV Clinic, dat gespecialiseerd is in de herstelling van geëlektrificeerde auto’s, mogen geloven, is de keuze voor een plug-inhybride geen goed idee, toch niet bij sommige merken. EV Clinic wijst op enkele plug-inhybrides die bijna niet te herstellen zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Talloze modellen passeerden in de werkplaatsen van het bedrijf, waaronder de Mercedes C-Klasse 350e (W205), Kia Optima PHEV (2017), Porsche Panamera E-Hybrid en Nissan Qashqai of X-Trail e-Power. Het verdict: de batterijen geven het op bij ongeveer 150.000 km. Dat is erg snel in vergelijking met wat studies aantonen voor 100% elektrische auto’s, die meer dan 300.000 km afleggen. En dan hebben we het niet over auto’s op benzine of diesel is, die ook lang mee kunnen gaan.
Onherstelbaar?
EV Clinic wijst erop dat het meestal de cellen in het batterijpakket zijn die doorbranden. Dit kan gebeuren omdat de stroomsterkte te hoog is of de koeling onvoldoende. Dit zijn ernstige ontwerpfouten die vaak niet meer te herstellen zijn, vooral omdat de cellen die in deze batterijpakketten gebruikt worden vaak nog van een oudere generatie zijn. Ze hebben niets gemeen met de cellen die vandaag geproduceerd worden en je vindt ze dus niet meer, of tegen torenhoge prijzen die een herstelling onrendabel maken.
Dat blijkt uit de eerder vermelde Mercedes C-Klasse 350e, waar het 14.500 euro zou kosten om het batterijpakket van 6 kWh te vervangen. Dat is natuurlijk belachelijk. Maar deze situatie komt ook elders voor: 17.000 euro voor de batterij van 9 kWh in de Kia Optima of 18.000 euro voor het batterijpakket van de Porsche Panamera E-Hybrid. EV Clinic voegt eraan toe dat deze batterijpakketten moeilijk vindbaar zijn, wat betekent dat deze auto’s meestal naar de schroothoop moeten. Kortom, deze hoogtechnologische en ‘groene’ auto’s leggen niet eens 200.000 km af tijdens hun levensduur.
Maar het echte probleem is dat deze situatie niet alleen voorkomt bij de oudere generatie plug-inhybrides. Het komt ook voor bij recentere modellen, namelijk bij het (niet-oplaadbare) e-Power-hybridesysteem van Nissan, waar de verbrandingsmotor als generator werkt en constant een kleine batterij oplaadt die het vermogen naar de wielen stuurt. Volgens EV Clinic heeft de elektromotor die de verbinding vormt tussen de benzinemotor en de batterij te kampen met betrouwbaarheidsproblemen. In die mate zelfs dat hij tussen de 15.000 en 30.000 km regelmatig de geest geeft door de nabijheid van de benzinemotor. Weer een ontwerpprobleem dus, met een stevige rekening voor de betrokken eigenaars: 11.000 euro aan herstellingskosten.
Minder zuinig
Deze plug-inhybrides roepen veel vragen op, want ze zijn op veel vlakken duurder dan een ‘eenvoudige’ auto met verbrandingsmotor: ze zijn duurder in aankoop, verbruiken meer brandstof als de batterij leeg is (hoger gewicht) en hun verbrandingsmotoren vergen meer onderhoud (tegenover een elektrische auto). Als je overweegt om een nieuwe of tweedehands plug-inhybride te kopen, kun je dus beter even de forums op het internet raadplegen om ervaringen van gebruikers te lezen. Het kan een onaangename verrassing vermijden, luidt het advies van EV Clinic.
Foto’s: EV Clinic
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be