Elektrische auto’s breken snel door in het autolandschap. Ze zullen dus ook steeds meer aanwezig zijn op de tweedehandsmarkt, wat enkele aanpassingen zal vereisen. Tot nu toe werden er alleen controles uitgevoerd op verbrandingsmotoren en helemaal niet op elektromotoren of accu’s, net de belangrijkste onderdelen omdat ze de actieradius van de auto bepalen en, tot op zekere hoogte, ook de levensduur.
Natuurlijk zijn er een paar garages of dealers die testmethoden gebruiken om de staat van de accu’s te meten, maar die zijn nog steeds zeldzaam en dit proces wordt aan hun eigen initiatief overgelaten. Dit verklaart ook waarom, zelfs als sommige dealers de verkoopprijs van elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt overschatten, elektrische auto’s zeer sterk in waarde dalen in hun eerste levensjaar (vergeleken met de nieuwprijs). Tegen deze achtergrond van onzekerheid voor consumenten heeft Duitsland besloten om de koe bij de horens te vatten en een procedure voor het controleren van de batterij in te voeren. Dit is een belangrijke maatregel voor de eerlijkheid en het evenwicht op de tweedehandsmarkt.
Betrouwbare tests
Consumenten geruststellen en vooral vertrouwen geven in tweedehands elektrische auto’s is echt essentieel. Daarom introduceert ADAC, de Duitse automobilistenbond, nu in samenwerking met Aviloo een batterijgezondheidstest (SOH of State Of Health) voor particuliere en professionele klanten. De procedure is eenvoudig, met een simpel kastje dat een dealer of wagenparkbeheerder op de auto kan aansluiten. De test kost ongeveer 100 euro voor een Tesla Model 3, wat heel redelijk is gezien de prijs van een batterij.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar de TÜV, de Duitse technische keuringsinstantie, wil echter verder gaan. Voor 149 euro voert de organisatie tests uit in levensechte omstandigheden, wat een langere procedure betekent waarbij de auto 1u30 tot 2 uur wordt opgeladen aan een oplaadpunt. Het rapport wordt dan opgesteld op deze meer realistische basis. Deze tests worden vanaf september uitgevoerd en zullen worden geëxporteerd naar de buurlanden.
Verschillende bedrijven bieden deze service bij ons aan. Onlangs vertelden we over Dekra, wiens protocol ook wordt uitgevoerd in reële omstandigheden, wat betekent dat de test veel betrouwbaarder is dan een test op basis van gegevens van de boordcomputer van de auto. De Belgische technische controle is nog niet van plan om deze gezondheidscontroles voor batterijen van elektrische auto’s in te voeren. Dat is jammer, want het is dit type test dat consumenten vertrouwen zal geven en de markt voor tweedehands elektrische auto’s transparant zal maken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be