In de nasleep van de covid-crisis worden we nu al enkele maanden getroffen door een andere, economische crisis. Eerst schoten de energieprijzen omhoog – en het einde is nog niet in zicht. Dan volgden de prijzen van grondstoffen en materialen. En nu die van voedingsmiddelen. Hierdoor haalt de inflatie recordhoogtes die ongezien zijn sinds de jaren tachtig. Je moet al heel slim zijn om de toekomst te kunnen voorspellen en te weten wanneer de rust terugkeert. Dat lijkt nog niet voor meteen.
De autosector is sterk afhankelijk van energie én grondstoffen, waardoor ze als een van de eerste sectoren de dupe is van deze situatie. Al enkele maanden staat de autoverkoop op een laag pitje, overal ter wereld. Onlangs schatte een internationaal adviesbureau (AlixPartners) de wereldwijde automarkt in 2022 op 79 miljoen auto’s, een daling met 13 procent tegenover 2019 (90 miljoen geproduceerde auto’s).
Door schaarste hebben de prijzen uiteraard de neiging te stijgen. Om hun winstgevendheid te behouden, rekenen de constructeurs de hogere kosten door aan de eindklant. Een delicate situatie, want die heeft sowieso al moeilijk en wordt door de overheid gepusht om over te schakelen naar een elektrische auto, met een gevoelig hogere prijs in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor.
Kosten 20 procent hoger
Het is geen geheim dat het principe van de Belgische bedrijfswagen een uniek fiscaal voordeel is in de wereld. Het systeem wordt vaak gebruikt door bedrijven om zich aantrekkelijker te profileren voor werknemers in de war for talent. De situatie wordt echter alsmaar ingewikkelder voor de HR-afdelingen die vandaag geconfronteerd worden met stijgende leasingkosten, boven op de noodzakelijke inspanningen voor de transitie naar de elektrische auto (laadpalen, duurdere elektrische auto’s enzovoort).
Advertentie – lees hieronder verder
Binnen de huidige context zien werknemers met een vast leasingbudget zich verplicht een model uit een lagere klasse te kiezen, want de leasingprijzen zijn met 20 procent gestegen in amper een jaar tijd, melden Statbel en KBC Autolease. Deze verhoging omvat de prijsstijging van de auto’s zelf (+12 procent) en de hogere brandstofkosten (+8 procent). Deze schatting loopt wellicht zelfs nog achter op de werkelijkheid, want de merken geven momenteel minder korting door het beperkte aanbod.
Geen keuze
Bij de leasingbedrijven die de krant L’Echo aan het woord laat, klinkt het dat ze geen keuze hebben omdat de autoprijzen gestegen zijn door de prijsexplosie van de grondstoffen. Bovendien genieten de verhuurbedrijven niet langer van kortingen op de voorraden van constructeurs … want die bestaan (bijna) niet meer. Natuurlijk volgen de prijzen van herstellingen of onderhoud dezelfde trend.
Deze situatie maakt het moeilijk voor de bedrijven, die ook al de lonen van hun werknemers moesten indexeren zoals wettelijk verplicht. Managers die koste wat het kost proberen om de competitiviteit van hun bedrijf te behouden, krijgen dus te maken met de stijging van de leasingprijzen. De ontsporende loonkosten helpen uiteraard niet.
Op het eerste gezicht is er niet meteen een oplossing. Maar die bestaat wel: omschakelen naar een elektrische auto waarmee je enerzijds de aftrekbaarheid optimaliseert (100 procent) en anderzijds de brandstofkosten drukt aangezien elektriciteit minder in prijs gestegen is dan benzine of diesel. Het valt nog te bezien wat de bedrijven zullen doen. Ze kunnen bijvoorbeeld het heft in eigen handen nemen en de auto’s met eigen middelen aankopen om ze langer te gebruiken en de kosten onder controle te houden. Maar dat vergt natuurlijk de nodige middelen én capaciteit voor wagenparkbeheer, waar niet alle bedrijven over beschikken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be