Forse verhoging parkeertarieven in Brussel vanaf 1 mei

Wie in Brussel wil parkeren, zal vanaf 1 mei van dit jaar fors meer moeten betalen. De stad heeft namelijk besloten de parkeertarieven te verhogen. Het doel van de autoriteiten is om “een evenwicht te vinden tussen het aandeel wagens van bewoners en bezoekers.”

Gepubliceerd op 26 april 2022
Leestijd : 4 min

Deel

Forse verhoging parkeertarieven in Brussel vanaf 1 mei

Het Good Move-mobiliteitsplan voor Brussel voorziet in verschillende maatregelen om het gebruik (en de daaruit voortvloeiende overlast) van de auto in onze hoofdstad te verminderen. Denk aan de plannen om grote wegen om te vormen tot stadsboulevards, een vermindering van het aantal parkeerplaatsen, een herziening van het openbaar vervoer, nieuwe snelheidsbeperkingen en zelfs de afsluiting van bepaalde wijken voor het autoverkeer.

Wat de parkeerplaatsen betreft: daarvan moet niet alleen een deel verdwijnen, maar gaan ook de tarieven aanzienlijk naar omhoog. We hebben het trouwens niet alleen over de uurprijzen, want ook de bewonerskaarten worden duurder, net als de forfaitaire heffingen voor wie parkeert maar niet betaalt. Kortom, in Brussel met de auto verblijven, zal duurder worden.

Het Brussels Gewest verdedigt deze beslissing door te stellen dat het niet het doel is om de belasting voor automobilisten te verhogen, maar wel om een beter evenwicht te vinden tussen bewoners en bezoekers, wat men dus wil bekomen door parkeerplaatsen alsmaar prijziger te maken.

Niet dat we de advocaat van de duivel willen spelen, maar het mag gezegd dat parkeren in Brussel relatief goedkoop is in vergelijking met andere hoofdsteden of zelfs grote naburige steden. In Amsterdam bijvoorbeeld kan een uur parkeren tot 10 euro kosten, terwijl de prijs in Brussel rond de 2 euro ligt. Er zij op gewezen dat alle in dit artikel vermelde prijzen basistarieven zijn en dat het elke gemeente vrij staat deze naar eigen goeddunken aan te passen.

Advertentie – lees hieronder verder

Bewoners niet beter af

Niet alleen ‘bezoekers’ (waar ook pendelaars toe behoren) zullen dieper in de buidel moeten tasten. Zoals hierboven aangehaald, wordt parkeren ook duurder voor wie in Brussel woont en niet over een privéparkeerplaats beschikt. En het gaat meteen om een zeer forse procentuele prijsstijging, want bewonerskaarten zullen 50% duurder worden, namelijk 15 in plaats van 10 euro per jaar.

Valt nog mee, zeggen we zelf, maar weet ook dat de prijs van een tweede kaart voortaan 110 in plaats van 50 euro zal bedragen én dat het niet langer mogelijk zal zijn om een derde bewonerskaart te krijgen. Brusselse gezinnen die hun wagen op straat parkeren, mogen met andere woorden maximaal twee auto’s bezitten.

Daarnaast worden er maatregelen genomen voor fietsers die hun tweewieler niet mee naar huis kunnen nemen. Zij krijgen nog steeds de mogelijkheid om een afgesloten fietsbox te huren, maar dan tegen dezelfde prijs als een bewonerskaart (15 euro/jaar). Een beetje vreemd, aangezien men net mensen zou moeten stimuleren om voor een fiets in plaats van een wagen te kiezen.

Zou het, om het fietsen te bevorderen, niet beter zijn geweest als deze dienst voor volledig gratis zou zijn, zelfs als dat zou betekenen dat deze gratis dienst betaald zou worden door automobilisten?

Verhoogde uurtarieven

stationnement-bxl-brussel-parkeren

Concreet zijn er vier zones die de prijs van parkeren op de openbare weg bepalen: de blauwe zone, de groene zone, de grijze zone en de rode zone. Het eerste kwartier is gratis in alle zones, maar daarna lopen de tarieven sterk uiteen. Vooral in de rode zones (beperkt tot twee uur) gaan de prijzen flink de hoogte in. Tot nu toe moest je 3 euro betalen voor twee uur parkeren, binnenkort 5,30 euro.

De prijzen in de groene zones stijgen eveneens, maar parkeren zal niet langer beperkt zijn tot 4,5 uur. De formule van 1 euro per uur wordt vervangen door een progressief systeem (50 cent voor de eerste twee halve uren, dan 2 euro voor het tweede uur en vervolgens 1,5 euro voor elk extra uur) en de blauwe zone wordt beperkt tot 2 uur parkeren, maar blijft gratis op voorwaarde dat de blauwe schijf wordt gebruikt.

Nieuw is de grijze zone – halverwege de groene en de rode zone. Parkeren is daar beperkt tot 4,5 uur voor een prijs die vergelijkbaar is met die van de rode zone (12,5 euro voor de maximale duur). Het forfaitair tarief (voor wie niet betaalt of dat vergeet te doen) stijgt van 25 euro tot 40 euro.

Alle informatie over de nieuwe tarieven is te vinden via deze link.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.756 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.