De jacht op auto’s is al enkele jaren geopend en daarin neemt Brussel duidelijk het voortouw. De regio nam namelijk een hele reeks maatregelen om het gebruik van privéwagens te ontmoedigen, zoals de vermindering van het aantal parkeerplaatsen, de verboden toegang tot bepaalde wijken, snelheidsbeperkingen of de herinrichting van de grote verkeersaders in parken of boulevards in de stad.
Het verhogen van de parkeertarieven in de straten is een ander aandachtspunt voor de overheid. Volgens Elke Van den Brandt is het aantal auto’s dat op de weg geparkeerd staat in Brussel veel hoger dan in Amsterdam of zelfs in Parijs…
Officieel zou een verhoging van de prijzen om te parkeren het gebruik van de auto helpen ontmoedigen, maar waarschijnlijk ook vooral de schatkist van het Gewest en de gemeenten vullen. Zeker omdat deze verhoging gepaard zal gaan met een verhoging van de boetes bij niet-betaling van de overtreding, terwijl ook het tarief van de befaamde jaarkaart voor bewoners (bewonerskaart) omhooggaat.
Nog problemen
Advertentie – lees hieronder verder
De minister zegt dat alles rond is om deze nieuwe maatregelen in te voeren. Wel was de regering van plan om vooraf met de gemeenten te overleggen. Van de 19 gemeenten in het Gewest reageerden er 14. Er ontbreken er dus 5… maar waarvan het oordeel door het kabinet sowieso positief wordt beschouwd.
Is er dus groenlicht? Niet bepaald, want van de 14 verzamelde meningen zijn er 7 negatief en slechts 3 positief, terwijl de overige 4 gemeenten een neutrale positie innemen. Toegegeven, dit zijn slechts adviezen, maar het lijkt ingewikkeld te worden voor de burgemeesters.
Sommigen onder hen maken zich vooral zorgen over wat zij zien als een ‘onbuigzame houding’ van minister Elke Van den Brandt. Het kabinet is naar verluidt onvermurwbaar. Gaat de minister overleg plegen of zet ze zichzelf vast in een eenzijdige beslissing? Dat valt nog te bezien. Het kabinet zegt in ieder geval klaar te zijn om de verordening (d.w.z. het voorstel) in te dienen voor tenuitvoerlegging vanaf juni 2022.
Welke tarieven?
De tariefverhoging is in ieder geval niet verwaarloosbaar en kan uiteraard de burgemeesters in sommige gemeenten schaden. De prijs van een jaarlijkse parkeerkaart voor het eerste voertuig van het gezin zou stijgen van 10 naar 15 euro en van 50 naar… 120 euro voor de tweede auto. Het tarief van de parkeerboete zou stijgen van 25 naar minimaal 35 euro.
De parkeertarieven zullen van gemeente tot gemeente variëren, maar de aangekondigde verhogingen zijn blijkbaar zeer aanzienlijk. We hebben het over een stijging met een factor van 1,75 keer van het huidige tarief, wat uiteraard stevig zal drukken op het budget van gezinnen of bezoekers die al te maken hebben met de galopperende inflatie als gevolg van de opeenvolgende crises van de afgelopen maanden. Reken er maar op dat de overheid met zo’n beleid niet alleen auto’s uit Brussel verjagen.
We moeten echter ook de realiteit onder ogen zien: parkeerplaatsen op straat nemen 72% van de openbare ruimte in en 53% van de Brusselse gezinnen bezit geen auto. Er moet dus wel degelijk een nieuw evenwicht worden gevonden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be