De fiets maakt zijn grote comeback en lijkt steeds populairder te worden. Steeds meer werknemers kiezen er immers voor om naar hun werk te fietsen. Volgens de jaarlijkse Barometer van Acerta Consult (die gebaseerd is op gegevens van 340.000 werknemers van meer dan 44.000 privébedrijven), gebruiken bijna 4 op de 10 Belgen dit vervoermiddel. Zal het gebruik van de auto dan instorten? Niet echt, want dit aandeel (39%, ofwel 6% meer dan in 2021) geeft aan dat de fiets wordt gebruikt voor een deel van de verplaatsing, maar dat hij dus nog gecombineerd wordt met een ander vervoermiddel.
Als we wat dieper ingaan op de cijfers van het HR-bureau, zien we dat 15,3% van de werknemers al hun verplaatsingen met de fiets doen, wat al behoorlijk veel is. Daarentegen combineert 21,97% fietsen en autorijden, terwijl 1,33% fietsen en openbaar vervoer combineert, en 0,46% de drie vervoermiddelen gebruikt.
Meer bedrijfswagens aanwezig
We komen ook te weten dat 8,5% van de werknemers het openbaar vervoer gebruikt, wat gelijkstaat met het redelijk laag niveau van voor de Covid-crisis. We keren dus terug naar een zekere “normaliteit”. Het openbaar vervoer blijft minder populair, wat volgens Acerta te verklaren is doordat werknemers controle willen houden over hun planning. De beperkingen van het openbaar vervoer worden slecht aanvaard en de afschaffing van meer dan 3.000 bushaltes in Vlaanderen zal de situatie zeker niet verbeteren…
Advertentie – lees hieronder verder
Het aantal mensen met een bedrijfswagen blijft ook toenemen. Volgens het HR-bedrijf zou één op vier werknemers over een bedrijfsauto beschikken (23,5%, ofwel 0,5% meer dan in 2022). Tegelijkertijd worden bedrijfswagens ook steeds groener door veranderingen in de wetgeving: 10,1% is volledig elektrisch (ofwel 3 keer meer dan in 2022), 17,1% is hybride (vroeger was dat 9,9%). Het aandeel diesel daarentegen is sterk gedaald (-24,4% op jaarbasis). Logisch.
De auto blijft koning, maar…
Dat bedrijfsauto’s steeds vaker worden gebruikt, betekent wel niet dat het aandeel auto’s in het woon-werkverkeer groter wordt. In feite daalt het zelfs tot 77,6% in 2023 tegenover 78,4% in 2022. Deze verschuiving gebeurt in het voordeel van de fiets, maar ook van elektrische steps. Dit omdat werknemers steeds dichter bij het werk gaan wonen en een fietsvergoeding aangeboden krijgen door de werkgever. Een trend dat, volgens Acerta, de komende jaren zal blijven toenemen.
Tot slot toont het onderzoek van Acerta aan dat Belgen gemiddeld op 20,8 km van hun werk wonen. Een relatieve nabijheid die de groeiende populariteit van de fiets verklaart, vooral nu deze elektrisch en snel zijn (speed pedelecs).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be