Zullen de regels voor rijbewijzen in gans Europa veranderen? Dat lijkt steeds waarschijnlijker, aangezien de ministers van transport van de verschillende EU-lidstaten bijeenkomen om te stemmen over een voorstel om de richtlijnen betreffende het rijbewijs te herzien. Als dit voorstel wordt aangenomen, betekent dit dat wat er in de richtlijn staat automatisch wordt omgezet in nationale wetgeving.
17 jaar
Een van de voorstellen is een verlaging van de leeftijd voor het behalen van het autorijbewijs. De Europese Commissie had onlangs een vervroeging naar 16 jaar overwogen, zoals in de Verenigde Staten het geval is. De voorgestelde richtlijn stelt dat de leeftijd 18 blijft, maar dat het de lidstaten vrij staat om “de minimumleeftijd voor de afgifte van een rijbewijs te verlagen naar 17”.
België is voor alle duidelijkheid nooit voorstander geweest van zo’n verlaging. Of dat ook zo blijft, valt te bezien. Men vreest in elk geval voor een soort van concurrentie tussen landen: tussen zij die alles bij het oude laten en zij die beslissen om de minimumleeftijd effectief te verlagen. Dit zou kunnen leiden tot “rijbewijstoerisme”, vergelijkbaar met wat er al op andere gebieden gebeurt – denk bijvoorbeeld aan gezondheidszorg.
Advertentie – lees hieronder verder
Auto zonder rijbewijs
Op dit moment mogen mensen zonder autorijbewijs alleen brommobielen besturen. Wat zij wel nodig hebben, is een AM-rijbewijs. Ter herinnering: dit is vereist voor bestuurders van bromfietsen, scooters of lichte vierwielers met een cilinderinhoud van maximaal 50 cc of een nominaal vermogen van maximaal 4 kW (elektrische motorfietsen) en een maximumsnelheid van 45 km/u. Ook hier zou het idee zijn om het spectrum te verbreden en deze bestuurders toe te staan om conventionele wagens te besturen vanaf 16 jaar, op voorwaarde dat het voertuig in kwestie max. 2,5 ton weegt en – belangrijk detail – dat de snelheid nog steeds beperkt is tot 45 km/u.
Rij-examen voor senioren
Hoewel senioren op papier niet de gevaarlijkste categorie bestuurders zijn, ondervinden sommigen onder steeds alsmaar meer moeilijkheden naarmate ze ouder worden. Om hen en andere weggebruikers beter te beschermen als ze de baan opwillen, wil de Commissie een geldigheidsduur van 5 jaar invoeren voor de rijbewijzen van 70-plussers. Die vergunning zou dan telkens kunnen worden verlengd, maar uiteraard alleen op voorwaarde dat men slaagt voor een medische geschiktheidstest.
Nultolerantie voor jonge bestuurders
In België bedraagt de alcohollimiet voor bestuurders 0,5 g/l bloed, ongeacht het aantal jaren dat zij hun rijbewijs in bezit hebben. Ook dat moet volgens Europa anders, en dus zal wellicht een nultolerantie voor jonge bestuurders (zij die hun rijbewijs minder dan 2 jaar hebben) worden ingevoerd. Een eerder verrassend voorstel, aangezien de intolerantieperiode (2 jaar) nogal kort is en men zich afvraagt waarom deze regel gewoon kan worden veralgemeend. In sommige, landen zoals Hongarije, Roemenië en Slowakije, is ze immers al van kracht.
Buitenlandse chauffeurs doen betalen
Tot slot is het doel van deze herziening ook om een einde te maken aan de straffeloosheid van buitenlandse bestuurders. Er zij aan herinnerd dat in België maar liefst 50% van de buitenlandse bestuurders die een boete krijgen, nooit worden bestraft of zelfs maar geconvoqueerd. De Commissie wil daarom informatie verspreiden over chauffeurs in álle landen. België is in elk geval druk bezig met het nemen van maatregelen tegen buitenlandse chauffeurs, die binnenkort diep in de buidel zullen moeten tasten als ze betrapt worden op rijden onder invloed.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be