Tot deze conclusie kwamen L’Echo en De Tijd. Op hun platform Mobility Coach, waar je je pendelroute kan laten optimaliseren door alternatieven te bekijken, werd een steekproef gehouden bij 22.000 personen. Blijkt daaruit dat Belgische chauffeurs gemiddeld bijna 100 uur per jaar in de file staan, 98,6 uur om precies te zijn. Dat komt overeen met meer dan 12 werkdagen van 8 uur. In totaal brengen Belgen jaarlijks zo’n 280 uur van hun tijd achter het stuur door, 35 dagen dus.
Brussel, zwarte vlek van de mobiliteit
Uiteraard gaat het tijdens de spits trager met de wagen. Zeker in en rond Brussel, waar de gemiddelde reisduur 180% langer is dan normaal. Waals-Brabant wordt ook getroffen door pendelaars die naar de hoofdstad reizen. Komende van Waver ben je tijdens de spitsuren 160% langer onderweg, komende van La Louvière ongeveer 150%. En in Vlaanderen? Een verdubbeling van de reistijd naar Antwerpen, Mechelen of Aalst is zeker niet ongewoon…
Oninteressante alternatieven
Met het openbare vervoer dan maar? Vaak geen deftig alternatief. Gemiddeld ben je in België met de auto zelfs 80% sneller op je bestemming dan wanneer je het openbaar vervoer neemt. Dat komt in de eerste plaats door het vele wachten en de slechte verbindingen. Brussel doet het wat dat betreft veel minder slecht. Daar boek je met de wagen maar 4% tijdswinst.
Advertentie – lees hieronder verder
Naar andere steden?
Als we enkel Vlaanderen bekijken, ben je met het openbaar vervoer “maar” 7% langer aan het pendelen en is dit alternatief zelfs 20% sneller als je naar Antwerpen, Kortrijk of Sint-Niklaas trekt. Moet je anderzijfds naar Gent, Genk, Mechelen, Leuven of Turnhout, ben je beter met de auto af.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be