Een nieuwe auto kopen

Private lease en elektrische auto’s: grote besparingen mogelijk

Private lease wordt nog niet veel gebruikt door particulieren, maar kan enorme besparingen opleveren wanneer je een elektrische auto gebruikt. Het verschil met klassieke eigendom kan zelfs oplopen tot meer dan 10.000 euro.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 29 sep. 2023 | Leestijd: 6 min

Voor particulieren wordt een auto kiezen alsmaar moeilijker. Tot op vandaag vergt een elektrische auto een stevige financiële investering en dan spreken we nog niet over de installatie van een laadpunt en zonnepanelen thuis. Dit verklaart waarom, ondanks het groeiende marktaandeel van elektrische auto’s in België, weinig particulieren voor deze mobiliteitsoplossing kiezen (19,1 procent). De premie van 5.000 euro die de Vlaamse regering onlangs heeft aangekondigd, geeft het aantal particuliere kopers van elektrische wagens wellicht een duwtje in de rug. Toch zijn er nog andere manieren om de factuur te verlichten en de overstap naar een elektrische auto te vergemakkelijken. Private leasing bijvoorbeeld. Het is allemaal een kwestie van (goed) rekenen.

Autoleasing voor particulieren bestaat al vele jaren, maar is nog altijd niet zo populair. Dit komt meestal omdat particulieren niet op dezelfde manier rekenen als bedrijven en geen rekening houden met de TCO (total cost of ownership). Dit is nochtans cruciaal om te vergelijken. Het principe is eenvoudig: je betaalt een vast maandelijks bedrag dat alles omvat (belasting, verzekering, onderhoud, de auto zelf) behalve boetes, brandstof en soms bepaalde slijtagedelen zoals de banden (dat hangt allemaal af van het contract). Contracten worden vastgelegd voor een periode van drie tot vijf jaar met een maximumaantal kilometers, bepaald op het moment van ondertekening (aangezien dit de restwaarde bepaalt, en dus ook een deel van de maandelijkse prijs).

Advertentie – lees hieronder verder

bmw

Voordelen

Het voordeel van deze formule is dat je met een gerust hart kunt rijden omdat je precies weet wat het je elke maand kost. Als er onderhoud nodig is of een defect optreedt, hoef je daar niet voor te betalen. En, zo geeft HLN aan, als de overheid besluit om de fiscale regels plots te veranderen, dan heeft dat ook geen invloed op je portemonnee. Het enige wat je hoeft te doen, is de auto terugbrengen aan het einde van het contract. Punt uit.

Je moet wel oppassen dat je de kilometergrens niet overschrijdt en goed voor de auto zorgt, want eventuele schade wordt aan het einde van het leasecontract aangerekend. Vermijd ook dat je het contract vroegtijdig moet beëindigen, want dat brengt extra kosten met zich mee. Het is een goed idee om het contract grondig te lezen voor je het tekent, want sommige leasemaatschappijen staan niet toe dat je de auto gebruikt voor rijlessen (aan je kind bijvoorbeeld) of dat je een trekhaak monteert.

Sommige contracten bieden je ook de mogelijkheid om eigenaar van de auto te worden door een koopoptie te activeren waarmee je voor een bepaald bedrag de auto kunt overnemen, wat interessant kan zijn als de aanvankelijke inschatting van de restwaarde onder de marktprijs ligt.

vente-voiture

En elektrisch?

Privéleasing is in meerdere opzichten een aantrekkelijke formule (als je enkele voorzorgsmaatregelen neemt), omdat de prijzen zeker niet buitensporig zijn. Volgens HLN, dat zich informeerde bij verschillende leasemaatschappijen, is een Kia Stonic verkrijgbaar voor 329 euro per maand en een Dacia Jogger voor 359 euro (leasing voor vijf jaar, 10.000 km per jaar). Goed nieuws is dat de prijzen voor elektrische auto’s niet veel hoger liggen: 369 euro per maand voor een 100 procent elektrische MG ZS, of 40 euro meer dan voor de Kia, ook al bedraagt het verschil in catalogusprijs 16.000 euro. Een Peugeot E-208 kost 409 euro per maand en een E-2008 509 euro. Dat blijft redelijk als je bedenkt dat alles inbegrepen is.

Het valt dus best te begrijpen waarom private lease aantrekkelijk is. Voor een nieuwe Hyundai Ioniq 5 van 55.490 euro kun je een contract voor private leasing afsluiten voor 626,50 euro (met een voorschot van 5.000 euro), maar als je de auto op krediet koopt, dan bedraagt de aflossing vijf jaar lang 722,42 euro per maand. Aan het einde van de leaseperiode van vijf jaar heb je iets meer dan 42.000 euro neergeteld. Dat is een stevig verschil – 13.000 euro – met de catalogusprijs. Quod erat demonstrandum.

Op zoek naar een wagen? Zoek, vind en koop uw volgende auto op Gocar.be !

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon