De Stellantis groep heeft besloten om Lancia van onder het stof te halen. Het is een nogal merkwaardig en vooral riskant idee. Niet alleen wegens het moeilijke economische klimaat, maar ook omdat het merkimago van de Italiaanse fabrikant de laatste jaren aangetast is. Fiat maakte er immers een luxueus in plaats van sportief merk van, wat niemand geloofde. Lancia’s reputatie was immers volledig gebaseerd op de rallywereld, met name met de Fulvia coupé, de Stratos en de Delta Integrale, die tussen 1987 en 1992 zes opeenvolgende titels won. Toen Fiat besloot dat Lancia een luxemerk zou worden, is het niet verwonderlijk dat er nog maar weinig klanten overbleven.
Deze riskante en zelfvernietigende strategie leidde ertoe dat Lancia in 2017 verdween. Alleen Italië werd nog bediend, met als enige model de Ypsilon. Die bleef wel verrassend goed verkopen (40.000 exemplaren per jaar), hoewel het model al een dertienjarige carrière achter de rug had. Helemaal niet slecht dus.
Terugkeer naar middenklasse
Logischerwijs was de eerste stap in de terugkeer van het Lancia-gamma de nieuwe Ypsilon. Deze veelzijdige kloon van de Opel Corsa en Peugeot 208 wordt aangeboden met zowel een hybride als een volledig elektrische motor. De auto heeft een zekere persoonlijkheid (behalve de zijkanten, die identiek zijn aan die van de Corsa), ook binnenin, met een dashboard met een ‘tavolino’, een originele en kleine ronde tafel.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar Lancia heeft andere ambities. Een van die ambities is een stap omhoog in het hogere segment. Daarom heeft het merk de komst van een middenklasser aangekondigd in 2026, de Gamma. De Gamma? Deze naam staat symbool voor een berline en coupé ontworpen door Pininfarina, verkocht tussen 1975 en 1984, die moest concurreren met de Citroën GS, Citroën CX en Rover SD1. Het resultaat was niet geslaagd. Het model bleek een totale commerciële mislukking, met minder dan 25.000 geproduceerde exemplaren en vooral een bedroevende betrouwbaarheid. We vragen ons dan ook af waarom Lancia deze naam vandaag opnieuw introduceert. Het is waarschijnlijk de verkeerde vraag, maar het voor de hand liggende antwoord ligt bij de marketingjongens die bij Ford bijvoorbeeld zelfs in staat zijn om de naam Capri te gebruiken voor een 100% elektrische SUV.
Compact
Hoe dan ook keert deze Gamma niet terug in zijn oude berlinevorm. Het wordt een soort liftback, 4,7 m lang en gebouwd in de fabriek in Melfi, die keer op keer met sluiting wordt bedreigd. Waarom daar? Waarschijnlijk om er een echt Italiaans product van te maken, zoals de Italiaanse overheid graag heeft.
Volgens de eerste informatie wordt de Gamma gebaseerd op het multi-energetische STLA Medium-platform, dat geschikt is voor zowel verbrandings- als elektrische aandrijflijnen. Eerst was het de bedoeling om een 100% elektrisch model te lanceren, maar de realiteit van de markt heeft Lancia (of Stellantis) er duidelijk toe aangezet om ook een hybride alternatief aan te bieden, zoals het geval is bij Volkswagen, Ford en Volvo.
Na de Gamma is Lancia van plan om een nieuwe versie van de Delta te lanceren. De Gamma verschijnt in elektrische versies (batterijen met 73 of 98 kWh, 500 tot 700 km rijbereik en 160 kW) en hybrides, met een vermogen van 156 tot 320 pk, met voor- of vierwielaandrijving. Niet genoeg om het tijdperk van de Delta Integrale nieuw leven in te blazen, dat is duidelijk. De wedergeboorte lijkt dus een feit, het is alleen te hopen dat he verhaal niet stopt door te lage verkoopcijfers.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be