Deze X is het tweede model in de Cyber-reeks van MG, na de eerder gelanceerde roadster. Beide modellen vallen op door hun gedurfde design. De X, een letter die het woord cross-over uitbeeldt, onderscheidt zich meteen met zijn bonkige, doosvormige silhouet en een matte zwarte lak die het model een moderne en stedelijke uitstraling geeft.
Opklapbare koplampen
Het ontwerp lijkt doelbewust gekozen en geïnspireerd door bekende én succesvolle westerse terreinwagens, zoals de Land Rover Defender of Mercedes-Benz G-Klasse. Vlak dak. Scherpe lijnen. Wielen op de uiterste hoeken. Dat functionele ontwerp zorgt ook voor een ruim interieur gezien de afmetingen, maar met zijn lengte van 4,3 meter speelt deze X een categorie lager, bij de compacte SUV’s.

Een opvallend detail: de pop-upkoplampen die uit het koetswerk omhoogschuiven wanneer ze in gebruik zijn, ook al een knipoog naar klassiekers uit het verleden maar zelden gezien op moderne SUV’s. De jaren tachtig lijken wel terug. Daarnaast zorgen full-width LED-lichtstroken aan de voor- en achterzijde en verlichte MG-logo’s voor een strakke, eigentijdse toets.
Advertentie – lees hieronder verder
Binnenin wordt, afgaande op eerdere MG-modellen, een minimalistisch maar technologierijk interieur verwacht. MG heeft voor de connectiviteit samengewerkt met smartphonefabrikant Oppo, wat erop wijst dat digitale assistenten, AI-functies en een vlotte gebruikersinterface centraal zullen staan. Verdere details over het interieur zijn nog schaars.
Flexibel platform
Wat we al wel weten, is dat de Cyber X wordt gebouwd op SAIC’s nieuwe E3-platform, een flexibele architectuur ontworpen voor een breed scala aan elektrische voertuigen – van compacte wagens tot sportauto’s. Dit platform maakt gebruik van cell-to-packstructuur (CTP), waarbij de batterij niet enkel als energiebron fungeert maar ook als structureel onderdeel bijdraagt aan de stevigheid van de carrosserie. Dit helpt het gewicht te verminderen en verbetert de efficiëntie door de hoger energiedichtheid.

Of de X naar Europa komt, blijft onduidelijk. De Cyber-lijn richt zich in eerste instantie op de Chinese markt, maar MG heeft eerder al aangegeven dat het wereldwijde ambities heeft met deze reeks.
MG plant de komende twee jaar acht nieuwe elektrische modellen te lanceren, verspreid over verschillende segmenten, waaronder sportwagens, sedans en SUV’s. In 2025 staan naast de Cyber X ook een grotere SUV met vijf zitplaatsen en een compacte elektrische sedan op het programma. In ieder geval, de Cyber X is een opvallend visitekaartje voor de richting die MG met zijn Cyber-modellen inslaat.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be