Zal Fiat haar klassiekers opnieuw op de markt brengen? Een terechte vraag, gezien het merk achtereenvolgens de terugkeer heeft aangekondigd van de kleine Topolino, feitelijk een gerebadgede versie van de AMI, en van de stadsauto Panda, die nu elektrisch zal rijden en dezelfde basis zal krijgen als de Citroën ë-C3. Vandaag vernemen we dat een andere icoon van de fabrikant wellicht een comeback zou kunnen maken: de Uno, een compacte en betaalbare auto die bovendien bijzonder praktisch is dankzij haar eenvoud.
Populairder in Zuid-Amerika
Hoewel de Uno ook in onze regio een blijvende indruk heeft achtergelaten, staat het model vooral bekend in zuidelijke landen, zoals Zuid-Amerika, waar het een opmerkelijke carrière achter de rug heeft. En dat is ook precies waar de Uno haar comeback zou maken. Fiat overweegt namelijk om haar toekomstige Panda, die vanaf 2024 beschikbaar zal zijn, lichtjes aan te passen om in deze regio’s te verkopen.
In deze context zou de Panda/Uno haar luxe-uitrusting verliezen om betaalbaarder te worden. Aanvankelijk ging het nieuw model Argo heten, maar de naam Uno lijkt uiteindelijk de voorkeur te krijgen vanwege duidelijke marketing- en prestigeredenen. We merken wel een opvallend verschil met het model dat in Europa wordt verkocht: de Amerikaanse Uno zou worden aangeboden met verbrandingsmotoren, waardoor een elektrische aandrijving zal worden uitgesloten. Deze blijkt namelijk minder ontwikkeld te zijn in Zuid-Amerikaanse landen. De nieuwe Uno zou vanaf 2025 kunnen worden geproduceerd in Betim, een fabriek van Stellantis in Brazilië. Mogelijks een voorbeeld voor ons, nu Europa bekend staat om haar minder beperkende Euro 7-norm, die nog enkele jaren vrijheid kan bieden aan kleine benzineauto’s zonder dat de prijzen exploderen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be