Nieuwe technologie

Een revolutionair head-up display bij Volvo

Volvo heeft geïnvesteerd in Spectralis, een beeldvormingsbedrijf dat een head-up display systeem ontwikkelt dat als revolutionair wordt voorgesteld.

Geschreven door David Leclercq | 30/11/2021

Hoewel Volvo deel uitmaakt van de autogroep van het Chinese Geely, heeft het merk een zekere strategische onafhankelijkheid behouden. Daardoor blijven de Zweden investeren in een onderwerp dat hen al lang fascineert: de veiligheid van de inzittenden. Het is in deze context dat het Volvo Cars Tech Fund, een investeringsfonds dat zich richt op nieuwe technologieën, heeft geïnvesteerd in Spectralis, een bedrijf dat gespecialiseerd is in optica en digitale beeldvorming.

Het Israëlische bedrijf Spectralis heeft een nieuwe ultradunne optische film ontwikkeld (zoals een sticker, maar eigenlijk is het een scherm) die uit meerdere lagen bestaat. Dankzij deze film die op de voorruit is aangebracht, verkrijgt de gebruiker een nieuw soort van head-up display dat vooral een aanzienlijk groter weergavegebied heeft.

XXL-formaat 

Deze film kan uiteraard worden aangebracht op transparante oppervlakken waar hij vervolgens fungeert als een display, terwijl de grootte kan worden aangepast aan oppervlakken van bijna elke omvang. Dit betekent dat een groot deel van de voorruit een scherm kan worden.

Deze toepassing zou daarom een grote stap voorwaarts kunnen zijn in de rijassistentie, omdat er misschien wel tijdens het rijden augmented reality beelden op geplaatst kunnen worden. ‘s Nachts zouden de infraroodcamera’s bijvoorbeeld fietsers of voetgangers verhuld in het donker perfect kunnen detecteren. Natuurlijk kan deze technologie ook voor multimediale toepassingen gebruikt worden, met bijvoorbeeld de projectie van films (maar dan bij stilstand).

Deze technologie is veelbelovend, omdat ze het mogelijk zou maken om head-up displays te democratiseren en tegelijkertijd hun integratie te vereenvoudigen, die nu nog niet veralgemeend is. Bovendien zal de weergave van meer relevante informatie op een duidelijkere en meer identificeerbare manier de veiligheid van de gebruikers zeker aanzienlijk verbeteren. Dit zou dan de deur openen naar een beter gebruik van virtual reality.

“Spectralis is een opwindend bedrijf waarvan de technologie een echte en grote meerwaarde voor ons betekent. Door hun ontwikkeling te ondersteunen, kunnen we het potentieel van hun producten transformeren in de toekomstige Volvo-voertuigen”, aldus Henrik Vert, Product Director van Volvo Cars. Er is nog geen datum van de commercialisering van dit fraaie display gecommuniceerd. Spectralis werd door Volvo gespot via het MobilityXLab programma, een soort jaarlijkse vakbeurs die veelbelovende startups in de sector samenbrengt en waarvoor Volvo het initiatief nam. Dit is ook de aanpak van Michelin met de MovinOn-top. Het klopt inderdaad dat je talenten beter zelf kan opsporen.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook