Waarom de Chinezen (ook) qua zelfrijdende auto’s een voorsprong hebben

Je laten rijden en ondertussen andere dingen kunnen doen: autonoom rijden lijkt het volgende grote doel in de autowereld. En het is niet alleen Tesla dat hieraan werkt. Integendeel, het is opnieuw China dat de leiding heeft genomen op dit domein.

Gepubliceerd op 17 juli 2024
Leestijd : 4 min

Partagez

Autonoom rijden is de droom van veel autobouwers. Elon Musk, CEO van Tesla, investeerde al vroeg in deze technologie en profiteerde van de connectiviteit van zijn auto’s om enorme hoeveelheden data te verzamelen om zijn systeem te verbeteren. Maar wanneer is het eindelijk zo ver? Weinig mensen kunnen dat voorspellen, omdat het niet alleen van de technologie afhangt, maar ook van de begeleidende juridische maatregelen. Wat zeker is, is dat de opkomst van kunstmatige intelligentie dit proces gaat versnellen. We zouden volledig autonoom rijden dus als iets voor 2050 kunnen beschouwen. Zo lang nog? Wellicht wel, want er is nog veel werk aan de winkel.

Onlangs sprak een andere CEO over dit onderwerp: Stefan Hartung, directeur van Bosch, vertelde aan vakblad Automotive News Europe dat niveau 4 autonoom rijden nog steeds actueel is voor de komende jaren. Dit niveau van automatisering is zo geavanceerd dat het auto’s in staat stelt zeer complexe stedelijke verkeerssituaties aan te kunnen, zelfs in de binnenstad en zonder enige tussenkomst van de bestuurder. De auto kan ook zonder menselijke aanwezigheid aan boord rijden.

Toch is de vraag volgens Hartung niet zozeer of het technisch haalbaar is, maar of er ook een zakenmodel voor autonoom rijden bestaat. Met andere woorden, of de consument klaar is voor deze evolutie en of de apparatuur betaalbaar is. Dit is allesbehalve zeker, want consumentenvoorkeuren kunnen snel veranderen en zijn dus moeilijk te plannen, zoals te zien is bij de vertraging van de markt voor elektrische auto’s.

Advertentie – lees hieronder verder

China voorop

Eén ding is echter zeker: China loopt nu voorop in de race naar de autonome auto, waarschijnlijk ook omdat de consument daar anders naar kijkt dan een Europeaan of Amerikaan. Dit geldt voor alles. “Er zijn veel nieuwe spelers die deze sector echt op maat van de gebruiker hebben gemaakt. Iedereen probeert momenteel klanten te trekken met het beste product voor de consument, de interessantste auto, functionaliteit of interieurdesign, of de beste integratie van mobiele telefoons,” aldus Stefan Hartung.

Chinese fabrikanten proberen al autonoom rijden op niveau 2 op grote schaal in te voeren. Dit is niet het geval bij ons, waar niveau 2 en 3 zijn voorbehouden aan duurdere auto’s, terwijl in China bijna alle auto’s al niveau 2 hebben. Er is dus een massaeffect dat de gewoontes verandert. Of de acceptatie vergemakkelijkt, afhankelijk van hoe je het bekijkt. China heeft ervoor gekozen om technologieën toegankelijker te maken.

Niveau 5 niet voor morgen

Stefan Hartung geeft ook aan dat geduld nodig is, want autonoom rijden op niveau 5 is niet voor morgen. Het is ook niet zeker of we dat zullen bereiken, omdat de concurrentie tussen fabrikanten groot is en de benaderingen of filosofieën om daar te komen zeer verschillend zijn. Dit bemoeilijkt het werk van toeleveranciers zoals Bosch, die een breed scala aan producten moeten aanbieden om aan deze uiteenlopende behoeften te voldoen.

Het is geen verrassing dat de CEO van Bosch aangeeft dat de toekomst aan de digitale auto is, die beschikt over “de juiste architectuur, de juiste structuur van elektronische en functionele elementen en de beste basislaag voor software.” Maar natuurlijk moeten de (software)functionaliteiten voldoen aan de behoeften of wensen van automobilisten. Ook hier loopt China ver voorop en overtreft zelfs historische fabrikanten zoals Volkswagen, die een samenwerking met Xpeng is aangegaan om sneller een auto te hebben die voldoet aan de aankoopcriteria in China. Zij zijn niet de enige. De recente opkomst van China zet andere industrieën onder druk. Bosch heeft bijvoorbeeld ook personeel (1.200 banen) moeten schrappen om de kosten en prijzen van de aangeboden oplossingen acceptabel te houden.

In China rijdt het eerste model voor het grote publiek met niveau 4 al rond. Het gaat om de JiYue 01, een auto die gezamenlijk is ontwikkeld door Geely en Baidu. Deze auto kan zelfstandig parkeren, en zijn autonome rijcapaciteiten werken op 90% van de Chinese snelwegen en in drie grote steden: Hangzhou, Peking en Shanghai. Maar tegen het einde van het jaar zou de JiYue 01 in meer dan 200 Chinese steden zelfstandig moeten kunnen rijden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Het einde van lithium: deze nieuwe materialen maken de autobatterijen van morgen

Is dit het einde van lithium in onze batterijen? Misschien wel. Onderzoekers van de Universiteit van Cordoba hebben een vaste batterij ontwikkeld op basis van natrium en zwavel, die de markt voor elektrische voertuigen op zijn kop kan zetten. Deze batterij werkt bij kamertemperatuur en biedt aanzienlijke voordelen op het vlak van duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Een nieuwe doorbraak?

Gisteren 3 min David Leclercq
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.