Automatische noodoproepsystemen zijn sinds 2018 verplicht in auto’s. Bij een ongeval wordt er automatisch een signaal naar de hulpdiensten gestuurd met de locatie van het voertuig , zodat zij sneller kunnen ingrijpen en meer levens kunnen redden. Deze systemen werken echter nog steeds met 2G- en 3G-telecomnetwerken, die operators als verouderd beschouwen omdat ze duur zijn en veel energie verbruiken. Het probleem is dat deze technologie, volgens de Automobile Platform (PFA) in de Franse krant La Tribune, momenteel wordt gebruikt in 36 miljoen auto’s in Europa.
Volgens La Tribune zijn Europese telecomoperators van plan om deze netwerken, die ze als nutteloos en niet rendabel beschouwen omdat bijna geen enkele telefoon deze nog gebruikt, te sluiten. Afhankelijk van het land en de operator zou deze stopzetting tussen 2025 en 2029 moeten plaatsvinden. Hierdoor zullen noodoproepsystemen onbruikbaar worden.
Maar de auto-industrie is niet van plan om dit te laten gebeuren en heeft de informatie doorgespeeld aan de Europese Commissie, zodat deze zich over de kwestie kan buigen. De Europese autoriteit heeft de vraag voorgelegd aan alle landen, waarvan de meeste geen mening hebben over de kwestie, aangezien het puur commerciële overwegingen betreft waarover ze geen controle hebben.
Advertentie – lees hieronder verder
Veranderen?
Wat gaat de Commissie doen in deze impasse? De Europese autoriteit communiceert niet, maar volgens verschillende bronnen die Le Tribune heeft opgegraven, blijkt dat de Europese Code voor elektronische communicatie niet toestaat dat lidstaten worden verplicht om een netwerktechnologie te behouden. En dat is nog niet alles: de Commissie is ook van mening dat het behouden van een 2G-netwerk “tegenstrijdig” zou zijn met de doelstellingen van de EU om 5G naar alle bevolkte gebieden te brengen tegen 2030. De 2G-frequenties zouden zelfs voor dit doel moeten worden gebruikt. Voor de Commissie is het dus aan de lidstaten om hierover te beslissen.
Er is dus een echte strijd gaande tussen autofabrikanten en telecomoperators. Maar wie heeft het laatste woord? Operators zeggen dat ze de fabrikanten herhaaldelijk hebben gewaarschuwd om over te stappen op een 3G- of 4G-systeem. Voor netwerkbegeerders is het handhaven van een hele systeem dat jaarlijks slechts een paar duizend meldingen ontvangt, het niet waard. Begrijpelijk.
Wat brengt de toekomst?
Tegelijkertijd is het ook niet verdedigbaar om door te gaan met het produceren van voertuigen (ongeveer 10 miljoen per jaar) met een beveiligingssysteem dat binnen twee of drie jaar niet meer zal werken. In deze context lijkt Europa ten einde raad. Er is weliswaar een ontwerptekst die bepaalt dat fabrikanten moeten overstappen op een 3G- of 4G-systeem, maar pas in 2026 en op vrijwillige basis. Dat slaat nergens op. Waarom nog twee jaar wachten?
Er zijn verschillende oplossingen, maar ze zijn allemaal erg duur. Als Europa de installatie van dit noodoproepsysteem blijft afdwingen, schatten specialisten van de PFA dat de onderhoudskosten van het netwerk zou neerkomen op 46,1 miljoen euro per EU-land per jaar voor 2G, en 54,4 miljoen euro voor 3G. Dat is in totaal 1,2 tot 1,5 miljard euro per jaar in heel Europa. Als Europa zou eisen dat het systeem op 36 miljoen voertuigen wordt vervangen, zou de operatie 13 miljard euro kosten, of 363 euro per voertuig. Duidelijk onbetaalbaar. Of hoe een goed idee en een interessante veiligheidsmaatregel voor mensen gewoon in de prullenbak dreigen te belanden. Natuurlijk is niemand bereid om de hand in de portemonnee te steken, noch de operators, noch de fabrikanten. In ieder geval zal de volgende Commissie, die na de verkiezingen van juni zal aantreden, de zaak moeten regelen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be