Tuning

Hoe kun je je auto tunen zonder een rode kaart te riskeren bij de autokeuring?

Tuningfans worden vaak geconfronteerd met een groot probleem: hoe maak je je auto mooier zonder in de problemen te komen bij de technische controle? Dat is best mogelijk, je moet alleen de grenzen kennen. Volg de gids.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 13 sep. 2023 | Leestijd: 6 min

Er zijn veel tuningfans in België en dat is een goede zaak, zolang de verkeersregels maar worden gerespecteerd. Dat gezegd hebbende, als je gedreven wordt door passie, is het soms moeilijk om een gulden middenweg te vinden en correct in te schatten wat wel en niet is toegestaan. Wie zich laat gaan, komt vaak in de problemen, vooral bij de technische controles, die je een rode kaart kunnen opleveren en dwingen een aantal onderdelen te demonteren.

Als de auto niet aan de normen voldoet, mag er niet mee op de openbare weg worden gereden en, erger nog, in het geval van een ongeluk kan de verzekeringsmaatschappij weigeren de schade te vergoeden. Of nog erger, als er gewonden zijn. Praktisch gezien kunnen alle auto’s met een capaciteit tot 8 personen worden aangepast. Maar alleen als je een paar regels van gezond verstand volgt, die je een hoop gedoe en zelfs kosten zullen besparen.

Advertentie – lees hieronder verder

Breng kwetsbare weggebruikers niet in gevaar

Een van de regels voor de aanvaarding van modificaties door de technische keuring is dat de auto geen nieuwe onderdelen mag hebben die scherp of snijdend zijn en daardoor mensen kunnen verwonden. Dit is logisch.

dawid-zawila-jcaGUaJhx0A-unsplash

De bestuurder moet ook een onbelemmerd zicht hebben op de weg en de omgeving van het voertuig. Een aanhangsel of belettering dat het zicht belemmert, mag dus niet. Hetzelfde geldt voor de donkere folies die op de ruiten worden aangebracht: die niet mogen worden gebruikt voor de ruiten vooraan. Verder moeten de wielen en banden worden beschermd door het koetswerk, wat betekent dat ze nooit buiten de flanken mogen uitsteken.

Aan de binnenkant

Een andere regel waarop je moet letten, is dat wat geldt voor het interieur ook geldt voor het exterieur. Dus alle aanpassingen aan het passagierscompartiment mogen geen scherpe of uitstekende elementen bevatten die de inzittenden ook zouden kunnen verwonden bij een ongeval. Dit geldt voor zowel de dakbekleding als de stoelen. Pas bijvoorbeeld op voor kuipstoelen die iets te extravagant zijn… Hetzelfde geldt voor knoppen en hendels (of bedieningselementen) die afgerond moeten zijn om letsel te voorkomen.

Wat de veiligheid betreft, mogen de openingsrichting en de opening van de motorkap zelf niet gewijzigd zijn. Dit element is namelijk gekoppeld aan de veiligheid bij een ongeval en aan de mechanica van de geprogrammeerde vervorming van het voertuig.

Nog verrassender is dat het verboden is om de vergrendeling van de koffer of de deur te verwijderen. De lijst met wijzigingen die niet worden toegelaten is lang: je mag bijvoorbeeld geen aluminium, houten of carbon spoilers monteren en, het lijkt meer voor de hand liggend, je mag geen 3-puntsgordel vervangen door een 2-punts model. Vlaanderen geeft een uitputtende lijst van wat wel en niet is toegestaan. Dit is ook het geval in Brussel. In Wallonië daarentegen moet je contact opnemen met Autosécurité.

martin-zdrazil-6fxUHRk1Wyw-unsplash

En het chassis?

Het is natuurlijk mogelijk om de ophanging of rijhoogte van een auto aan te passen. Dit is toegestaan, maar alleen als de ingreep is uitgevoerd door een erkende installateur. Er is dus geen sprake van knutselen. Bovendien moet de installateur de wijziging certificeren door middel van een certificaat en een validatierapport. Is dit niet het geval, dan kan de autokeuring de ingreep zelf certificeren. Of niet. Je moet je ervan bewust zijn dat het verlagen van de auto in elk geval een extra inspectie vereist bij een speciaal ongevallencentrum.

Wat de motor betreft, moet je voorzichtig zijn. Het motorvermogen wordt niet gecontroleerd door de keuringscentra, maar de auto moet op zijn minst blijven voldoen aan de uitstootnormen. De tuningliefhebber zal normaal ook redelijk willen blijven, want het verhogen van het motorvermogen vereist grotere remmen en een zeker realisme als het gaat om de andere mechanische onderdelen. Versnellingsbakken zijn vaak ontworpen om een bepaalde hoeveelheid motorkoppel over te brengen. Daarboven neemt het risico op averij aanzienlijk toe…

De verzekeraar op de hoogte brengen

Hoe dan ook moet je ook je verzekeraar op de hoogte stellen. Dit geldt voor het vermogen, dat een hogere premie zal opleveren, maar ook voor andere aanpassingen die de kosten van de auto verhogen. Als er iets misgaat, loop je het risico dat je ondergecompenseerd wordt. Plezier moet niet verboden worden. Integendeel zelfs. Maar we moeten natuurlijk ook waken over ieders veiligheid.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon