Het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid (VFV) wil snel nieuwe maatregelen om het aantal verkeersslachtoffers op onze wegen verder te beperken. Deze organisatie stelt daarvoor een drastische verlaging van de maximumsnelheid op onze wegen, meer controles op snelheid en drugs en het sneller innen van boetes voor. Want hoewel het aantal verkeersdoden in Vlaanderen verder daalde, zijn de andere cijfers over verkeersslachtoffers verder gestegen.
Het VFV is een koepelorganisatie met een adviserende rol voor de verschillende overheden in ons land, die heel wat belangrijke spelers bundelt. Daartoe behoren onder andere de Fietsersbond, de Voetgangersbeweging, het kabinet van de Vlaamse minister voor Mobiliteit Lydia Peeters, de Vereniging van Vlaamse Provincies, de Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), het Vias Institute, automobilistenvereniging VAB, De Lijn, KU Leuven en UGent, de verzekeringskoepel Assuralia, de Responsible Young Drivers en de federale politie.
Toch minder doden…
Deze actie van het VFV lijkt vreemd, want zopas pakte de federale politie uit met de cijfers van het aantal verkeersdoden in 2022. Vorig jaar lieten 271 mensen het leven op onze wegen, dat is een daling van 12 procent tegenover 2021. De organisatie geeft dit toe, maar wijst erop dat het aantal gewonden en zwaargewonden vorig jaar wel is gestegen. En dat er ook meer verkeersongevallen waren met zwaargewonde en dode voetgangers, fietsers en jonge autobestuurders.
Advertentie – lees hieronder verder
Daarom pleit het VFV voor structurele snelheidsbeperkingen op meer plaatsen, want volgens hen zijn te snel rijdende auto’s nog steeds de belangrijkste oorzaak van deze ellende met verkeersslachtoffers. ‘Hoe trager we rijden, hoe meer ongevallen vermeden kunnen worden, of hoe lichter die uitvallen mocht het toch gebeuren’, is het motto van het VFV.
Overal 30 km/u
Het VFV ijvert daarom onder meer voor een standaard snelheidslimiet van 30 km/u in de bebouwde kom, 100 km/u op de snelwegen en 50 km/u op gewestwegen als de inrichting daar onveilig is voor fietsers en voetgangers. “Hiermee willen we mentaliteitswijziging forceren die nog steeds niet gerealiseerd is. We gedragen ons nog altijd veel te onveilig in het verkeer. En we rijden nog steeds te vaak te snel of onder invloed”, verklaarde Cathy Berx, gouverneur van Antwerpen en voorzitter van het VFV.
Het zijn strenge maatregelen die zeker steekhouden tot op zekere hoogte. Alleen is afwachten of het VFV een voldoende groot draagvlak vindt voor deze maatregelen, want de meeste automobilisten zijn alle vertragingen en opstoppingen al lang beu en willen vooral graag een betere doorstroming van het verkeer.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be