Verkeersveiligheid

Kunnen auto-experts de zwarte doos misbruiken?

Sinds 6 juli 2022 moeten alle nieuw gehomologeerde auto’s uitgerust zijn met een zwarte doos die de rijgegevens registreert. Het doel: de verkeersveiligheid verbeteren en bijdragen tot studies. Het systeem werkt echter niet goed, want auto-experts lijken niet in staat om er gegevens uit te halen.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 05/08/2022 | Leestijd: 4 min

Alle nieuw gehomologeerde auto’s moeten sinds 6 juli 2022 beschikken over een zwarte doos die een hele reeks rijgegevens opslaat. Door de aanwezigheid van deze zwarte doos kan de overheid in detail de rijstijl van de automobilisten analyseren enkele seconden voor een gebeurtenis zoals een crash. De zwarte doos registreert de snelheid, de acceleratie, de remkracht, het telefoongebruik achter het stuur of de gps-gegevens tot 30 seconden voor de schok en 10 seconden erna.

De bedoeling is om de verkeersveiligheid te verbeteren en bij een zwaar ongeval het verloop van de crash en eventuele verantwoordelijkheden te kunnen bepalen. Concreet geeft de invoering van deze wet de toestemming aan de openbare aanklagers van de politierechtbanken om de gegevens van een auto op te vragen. Maar er is een probleem: niet alle auto-experts hebben een opleiding gekregen en zijn dus in staat om de gegevens uit de zwarte doos te halen. Het gaat niet om spionage van automobilisten, want de gegevens worden alleen gebruikt door de onderzoekers en het gerecht. En dus niet door de verzekeraars. Al moeten we die laatste bewering met een korrel zout nemen.

Advertentie – lees hieronder verder

Zoals een auto-expert uit Henegouwen in een interview met onze redactie terecht opmerkt, is er nu dus een wet die de parketten toelaat om informatie te verzamelen. Die informatie wordt sowieso toegevoegd aan het strafdossier van de betrokkene. “De informatie is dus beschikbaar voor iedereen (rechtspersoon of natuurlijk persoon) die een kopie van het strafdossier kan krijgen. Dat is bijvoorbeeld de verzekeringsmaatschappij, onder bepaalde voorwaarden. Die kan dus ook beschikken over de gegevens in kwestie. Beweren dat de verzekeringsmaatschappijen deze gegevens niet in hun bezit zullen krijgen, is dus schijnheilig”, geeft de expert ook nog aan.

Opleidingen en materiaal te duur

N’y aura-t-il pas de dérives avec l’exploitation des données des boîtes noires devenues obligatoires ?

In een interview met de krant L’Avenir onthullen verschillende experts de realiteit. Sommigen hebben bijvoorbeeld meer dan 10.000 euro moeten investeren in specifieke apparatuur. Volgens verschillende getuigenissen zijn er te weinig experts opgeleid of uitgerust. Daar is een reden voor: naargelang het merk zou het nogal moeilijk zijn om de gegevens te verkrijgen.

De kwestie van de materiaalkosten en de informatie is belangrijk. De auto-expert die wij interviewden verduidelijkt: “Met die enkele dossiers die het parket aan de experts geeft, zijn de betrokken experts niet in staat om hun materiaal of opleiding terug te verdienen. Het valt dus te vrezen dat experts verleid zullen worden om verkregen informatie te gelde te maken door ze aan te bieden aan bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen.” Het risico op misbruiken lijkt dus reëel, terwijl de middelen om het doel te bereiken (de verkeersveiligheid verbeteren) ontoereikend zijn.

Beschadigde OBD-aansluiting?

In werkelijkheid is de zwarte doos een zogenaamde Event Data Recorder (EDR), die pas geactiveerd wordt bij een extreme situatie, zoals een airbag die ontploft. Experts kunnen verbinding maken met dit apparaat via de OBD-aansluiting. De gegevens worden daarna geëxporteerd in een beveiligd pdf-bestand om verder te analyseren.

N’y aura-t-il pas de dérives avec l’exploitation des données des boîtes noires devenues obligatoires ?

Bij grote crashes kan de OBD-aansluiting echter beschadigd raken, waardoor speciale apparatuur nodig is voor een correcte toegang tot de zwarte doos, een operatie die alleen in een laboratorium kan plaatsvinden. Bovendien is erg moeilijk om de pdf te ontcijferen. Momenteel is de situatie zeer onduidelijk, aangezien de experts met de handen in het haar zitten, zowel bij de recuperatie als de interpretatie van de gegevens. Niet echt geruststellend, al moeten we misschien geduld hebben: verandering heeft altijd wat tijd nodig.

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie