Dat de Belgische wegen erbarmelijk zijn, is geen geheim. De overheid weet maar al te goed dat miljarden nodig zijn voor herstel, maar met de rode cijfers in de begroting is dat weinig realistisch. En nee, autobelastingen en boetewinsten gaan niet naar wegenonderhoud – ze verdwijnen in de algemene staatskas om ander beleid te financieren.
Kortom, automobilisten zullen geduld moeten hebben en leven met een wegennet dat volgens het World Economic Forum slechter scoort dan dat van Oezbekistan. Geen best nieuws. Ter illustratie: naast het testcentrum in Lommel zouden Ford-testers uit Keulen regelmatig een zwaar beschadigde weg nabij de Duitse grens (regio Eupen) gebruiken. Onze slechte reputatie stopt dus niet bij de landsgrenzen.

76.973 meldingen in 2024
Maar waar liggen de slechtste wegen van België? Coyote, de wegenassistent, geeft het antwoord. Gebruikers melden er ongevallen, wegversmallingen, obstakels, files en … slechte wegen. Wat deze analyse betrouwbaar maakt? Niet alleen de meldingen zelf, maar ook de verificatie door andere weggebruikers, die worden gevraagd de info te bevestigen of te ontkennen.
Advertentie – lees hieronder verder
In 2024 meldden Coyote-gebruikers (meer dan een miljoen in totaal, wat de betrouwbaarheid verhoogt) maar liefst 76.973 locaties met toegetakelde wegen. Dat is een indrukwekkend aantal. De meeste meldingen komen uit de wintermaanden, wat logisch is: kou, vocht en zout versnellen de vorming van kuilen. Zo waren er 7.707 waarschuwingen in januari, 10.822 in februari, 10.508 in maart en 9.717 in april, terwijl de cijfers in de zomer dalen tot 5.176 in juli en 4.296 in augustus, het laagste aantal.
Welke plekken?
Coyote stelde een lijst op van de slechtste wegen per provincie. In Antwerpen springen de Antwerpsebaan (beide richtingen) en de Noorderlaan eruit. Ook de Ring blijft berucht, vooral ter hoogte van Merksem en Borgerhout.

In Vlaams-Brabant is vooral de Ring rond Brussel toe aan herstel, met problematische zones bij Tervuren (beide richtingen) en ter hoogte van Drogenbos. Ook de E411 bij Overijse veroorzaakt hinder. Op het secundaire wegennet springt de Alsembergsesteenweg ter hoogte van Eigenbrakel eruit, net als - erger nog - de Duboislaan bij Sint-Genesius-Rode en de Mechelsesteenweg bij Nossegem. In Waals-Brabant krijgt de E19 (A7) stevige kritiek, vooral bij Nijvel. Ook de Naamsesteenweg naar Sart-Dames-Avelines (dubbel) en de Nijvelseseteenweg, nabij Eigenbrakel en Ophain worden met de vinger gewezen.
In West-Vlaanderen zorgde de A17 bij Bellegem voor de meeste problemen, gevolgd door de Elverdingestraat bij Woesten. Ook de A10 bij Oudenburg, de A14 bij Marke en de A19 bij Menen kregen meldingen over moeilijkheden, maar in mindere mate dan Bellegem.
In Oost-Vlaanderen is de verhardingskwaliteit het slechtst rond Antwerpen, vooral bij Kallo op de Ring 1 en 2. Ook secundaire wegen, zoals de weg naar Beveren, kampen met problemen. Daarnaast zijn er slechte stukken rond Maldegem en Oudenaarde.

In de provincie Henegouwen krijgt de Rue d'Élouges in Élouges alle 'stemmen', met 388 meldingen in de ene richting en 373 in de andere. Het is er echt kaas met gaten. Er waren ook meldingen van schade op de N5 bij Mellet, op de rue des Sablières bij Bouffioulx en verder op de ringweg bij Châtelet.
In de provincie Luik wordt de rue de Tihange in Jehay-Bodegnée het meest geïdentificeerd door automobilisten, gevolgd door de E42 in Milemort, de chaussée de la Troque in Seraing en de rue de Hamoir in Huy.
In Limburg zijn de wegproblemen schaarser. Deze omvatten de Koning Boudewijnsnelweg in Hoeselt, de Romeinse Kassei in Vechmaal, de Nieuwstraat en de Verbindigslaan in Diepenbeek, evenals verschillende stukken verspreid over Borgloon, Brustem, Heusden en Lummen.
In de provincie Luxemburg is het minder druk en zijn er logischerwijs minder gevallen van terugstroming. Maar dat belet niet dat er zwarte punten zijn, zoals in Luxemburg in de wijk Arthus, waar de Grand-Rue, de rue de la Jonction en de avenue de la Libération bijzonder problematisch zijn. Andere meldingen die geregistreerd werden bevinden zich op de A4 (E411) bij Transinne en op de N81 bij Messancy.
In de provincie Namen scoren de Route Charlemagne in Dinant en Foy-Notre-Dame, evenals de Rue de France in Yves-Gomezée, het slechtst. Ook de N98 bij Auvelais wordt vaak gemeld via Coyote. De snelwegen in deze provincie verkeren in bijzonder slechte staat, met veel klachten over de E411 bij Sart Bernard en Wierde. Het knooppunt Daussoulx (E411-E42) is berucht om zijn slechte onderhoud, ondanks dat knooppunten algemeen als de gevaarlijkste wegsecties gelden. Ironisch genoeg ligt het pal naast het Perex Centre, dat instaat voor de verkeersinformatie in de regio …
Dit alles onderstreept opnieuw de dringende nood aan investeringen, maar ook hoe Coyote is geëvolueerd van een simpel anti-radarkastje tot een waardevolle rijhulp. Vincent Hébert, Managing Director van Coyote: “Zoals altijd bij Coyote is het doel van deze waarschuwing om bestuurders tijdig te waarschuwen, zodat ze vaart minderen en alerter zijn voor een verstoring, zoals een vervormd wegdek. Dit voorkomt plotseling remmen op het laatste moment en verkleint zo het risico op ongevallen. Voor ons bij Coyote is verkeersveiligheid een prioriteit!” Hopelijk bieden recente ontwikkelingen rond zelfherstellende wegen op termijn een duurzame oplossing.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be