Opgepast voor alweer een nieuwe flitsmarathon

Op woensdag 5 oktober 2022 gaat een nieuwe flitsmarathon van start vanaf 6.00 uur, gedurende 24 uur. De radars zullen paraat staan, want het is duidelijk dat ze de automobilisten steeds banger maken zodat die hun snelheid spontaan verlagen.

Gepubliceerd op 4 oktober 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Opgepast voor alweer een nieuwe flitsmarathon

In de afgelopen jaren is het aantal flitspalen, trajectcontroles en mobiele flitsers in alle regio’s van het land geëxplodeerd. In Wallonië bijvoorbeeld is het aantal flitspalen sinds 2019 verdubbeld, hoewel het aantal controlepunten in vergelijking met Vlaanderen nog steeds aanzienlijk lager ligt. Toch moedigt de aanwezigheid van flitspalen bestuurders duidelijk aan om hun rechtervoet te lichten.

Volgens een enquête uitgevoerd in het zuiden van het land door het Waals Agentschap voor Verkeersveiligheid (AWSR), gelooft een op de drie bestuurders (33%) dat de kans om een radar op de weg te passeren hoog of zelfs zeer hoog is, wat meestal aantoont hoeveel automobilisten zich bewust zijn van de toename van het aantal radars.

Twee derde is waakzamer

trajectcontrole-radr-tronson

De AWSR-enquête geeft ook aan dat 66% van de bestuurders (twee op drie) de neiging heeft om de voet te lichten vanwege de aanwezigheid van deze radars. Ze zijn daarom waakzamer voor snelheidslimieten, en dit op het hele grondgebied. Bovendien geeft 52% van de bestuurders ook toe dat wanneer ze een radar passeren ze worden aangezet om de snelheidslimieten gedurende de rest van de rit te respecteren. Het radareffect zou daarom afschrikwekkender zijn dan we denken.

Advertentie – lees hieronder verder

Dit staat echter in tegenstelling tot de huidige periode, waarin het aantal snelheidsovertredingen in 2021 weer is gestegen. Volgens de statistieken zou de snelheid in de 30 zones het minst gerespecteerd worden. De politie noteerde twee keer zoveel overschrijdingen als in 2020. Volgens een enquête is het inderdaad in deze zones met 30 km/u dat de snelheid het moeilijkst te respecteren zou zijn.

Dan komen de wegen met 50 km/u, snelwegen en vervolgens wegen waar de snelheid beperkt is tot 90 km/u. Onder de genoemde moeilijkheden bij het respecteren van 30 km/u, brachten de respondenten het feit naar voren dat ze zich onder druk gezet voelen door andere gebruikers, de technologie van auto’s die het niet mogelijk maakt om zo langzaam te rijden en ten slotte het gevoel van tijdverspilling.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.