Naast de elektrische aandrijving heeft Tesla zijn reputatie vooral gebaseerd op de technologieën die in de voertuigen zijn ingebed en in het bijzonder de beroemde AutoPilot, die het mogelijk maakt om in verschillende situaties in zekere mate autonoom te rijden. Dat is in ieder geval wat Elon Musk beweert. Hoewel het waar is dat Tesla op dit front een zekere voorsprong lijkt te hebben op andere fabrikanten, zijn Tesla’s duidelijk nog geen compleet zelfrijdende auto’s. En dat is waar het machtige Californische agentschap, dat verantwoordelijk is voor motorvoertuigen (DMV), op wil wijzen.
Het Department of Motor Vehicles (DMV) heeft zelfs een rechtszaak aangespannen, waarin de autoconstructeur wordt beschuldigd van liegen tegen zijn klanten over zijn autonome rijtechnologieën. Volgens DMV zou Tesla valse of misleidende verklaringen hebben verspreid. In een verklaring aan de Los Angeles Times zei de DMV dat “Tesla-auto’s nooit als autonome voertuigen hebben kunnen en ook vandaag de dag niet kunnen functioneren.”
Eisen
“De DMV vraagt Tesla om de bestuurders beter te informeren en voor te lichten over de werkelijke mogelijkheden van zijn AutoPilot en Full Self-Driving functies, alsook hen te waarschuwen voor de beperkingen van deze functies en voor andere passende acties gezien de overtredingen”, meldt de krant.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze juridische aanval van de DMV lijkt hilarisch, maar de mogelijke gevolgen ervan mogen niet onderschat worden. Inderdaad, als de rechtbank het eens is met de DMV, zou dit kunnen leiden tot de intrekking van licenties van Tesla om zijn auto’s in Californië te produceren of te verkopen. En dat is zeker niet niks…
273 ongevallen in één jaar
Deze situatie komt op een zeer slecht moment voor Tesla, omdat uit een rapport dat in juni werd gepubliceerd door het Amerikaanse Highway Safety Agency (NHTSA) blijkt dat Tesla’s uitgerust met software voor autonoom rijden betrokken zijn geweest bij 273 ongevallen in de Verenigde Staten vorig jaar. Deze instelling onderzoekt ook het rijhulpsysteem van de fabrikant en de conclusies daarover worden binnenkort verwacht.
Vaak wordt bij ongevallen vastgesteld dat de bestuurder ten onrechte volledig op de AutoPilot vertrouwt, terwijl dit dispositief wordt beschouwd als een rijhulpmiddel van niveau 2. Dat wil zeggen dat het in staat is om te versnellen of te vertragen en het stuurwiel te draaien, maar het vereist nog steeds een oplettende bestuurder, die klaar is om op elk moment de controle terug te nemen. Het klopt dat Elon Musk het concept van autonoom rijden sterk pusht bij Tesla. Hij had ook verklaard dat zonder de AutoPilot de waarde van zijn bedrijf bijna nul zou zijn…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be