Vijf jaar geleden kwam VIAS in de plaats van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid. Ter gelegenheid van deze verjaardag deelt het verkeersinstituut vijf maatregelen waarvan het overtuigd is dat ze levens kunnen redden op onze wegen, terwijl de dodentol de jongste maanden weer aan het stijgen is.
Bij de maatregelen die VIAS voorstelt, hoort nog altijd het rijbewijs met punten als één van de meest doeltreffende middelen om het rijgedrag te veranderen en het aantal dodelijke ongevallen te verminderen. Volgens VIAS, dat geïnterviewd werd door Sud Presse, kan de toepassing van het rijbewijs met punten tussen 50 en 150 levens redden, maar ook 200 tot 800 zwaargewonden voorkomen, en dat in amper achttien maanden.
VIAS geeft aan dat niet alleen levens gespaard zouden worden. Financieel zou de winst kunnen oplopen van 700 miljoen tot 2,8 miljard euro. Ongevallen kosten de gemeenschap namelijk heel veel geld (meer dan 13 miljard euro in 2019).
Hoe heeft VIAS deze maatregel ingeschat? Simpelweg door de systemen met een rijbewijs met punten in het buitenland te observeren. Het verkeersinstituut stelt ook vast dat landen die na de introductie blijven communiceren over de positieve effecten van het rijbewijs met punten betere resultaten behalen dan andere.
En voor een nog betere doeltreffendheid is het nodig om een passend juridisch kader te creëren om personen die zonder rijbewijs rijden te kunnen straffen. VIAS vindt het geen goed idee om het Franse model te volgen, want dat is overdreven geautomatiseerd, vooral voor de intrekking van het rijbewijs (die automatisch gebeurt). Volgens VIAS moet elke intrekking echter beoordeeld worden door een rechter.
Advertentie – lees hieronder verder
Camera’s om te waken over handelingen
Een tweede belangrijke maatregel zijn ANPR-camera’s om telefoongebruik achter het stuur te ontraden. Blijkbaar is er bij drie op de vier ongevallen sprake van telefoongebruik tijdens het rijden, bijvoorbeeld om een bericht te lezen of zelfs om te surfen naar sociale netwerken. Deze handeling is moeilijk te spotten door een politieagent, vandaar het belang van hoog gemonteerde camera’s die bijvoorbeeld aan bruggen hangen. Volgens VIAS is de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bijkomstig, want de verkeersveiligheid gaat voor.
Een gelijkaardig idee is dat de tolerantie voor alcohol moet verdwijnen, zowel uit bezorgdheid voor de verkeersveiligheid als voor de gelijkheid van bestuurders want de ene reageert anders op alcohol dan de andere. Probleem: meerdere politieke partijen zijn nog altijd tegen deze nultolerantie, omdat ze vrezen dat dit een onpopulaire maatregel is.
Meer trajectcontroles
De laatste twee maatregelen die VIAS voorstelt, gaan over snelheid en controle. Volgens het instituut moeten er meer trajectcontroles geplaatst worden, vooral in de buurt van werven, die verantwoordelijk zijn voor een aanzienlijk deel van de ongevallen en de dodelijke slachtoffers (800 ongevallen in 2021 en 40 doden per 1.000 schadegevallen). De afschrikking door trajectcontroles kan helpen om het aantal slachtoffers te verminderen.
Ten slotte pleit VIAS ook voor een verlaging van de technische tolerantie bij snelheidsovertredingen. De marge bedraagt nu 6 procent, wat volgens het instituut te veel is omdat je zo bijna 130 km/u kunt rijden. De organisatie pleit daarom voor een lagere marge van 3 procent.
Het is een hele reeks van beperkende maatregelen die duidelijk grote financiële inspanningen vergen om in te voeren (middelen die de overheid wellicht niet heeft), maar ook veel begrip vanwege de automobilisten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be