Langs onze snelwegen vind je bouwwerven bij de vleet, soms om te snoeien, soms om te reinigen of voor eerder zware renovatiewerkzaamheden. Op deze werven is de snelheid beperkt, vaak tot 70 km/u en soms tot 50, waardoor je tijd hebt om te actie te aanschouwen.
Misschien verrassend lijken de bouwplaatsen langs onze wegen heel vaak verlaten, omdat er geen arbeiders werken. Deze situaties irriteren veel automobilisten door de dagelijkse vertragingen die deze sites veroorzaken, maar ook omdat ze de indruk hebben dat de bouwplaats compleet stilligt en dat het werk zo nog maanden zal duren.
Niet noodzakelijk stilgelegd
Sud Presse nam contact op met SOFICO dat de snelwegen beheert in Wallonië. Deze organisatie geeft aan dat het niet is omdat er niemand op de site aanwezig is, dat de werken stilliggen, omdat het niet altijd nodig is om de arbeiders allemaal 24 uur per dag in te zetten. Wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe asfaltlaag is aangebracht, is een droogtijd van enkele dagen nodig om alles te laten stabiliseren.
Advertentie – lees hieronder verder
In dezelfde geest geeft SOFICO aan dat het niet is omdat er geen werknemers te zien zijn dat ze niet aanwezig zijn. Inderdaad, op bijvoorbeeld viaducten of bruggen kunnen ze onderaan of bovenaan werken. Soms zijn ze dus onzichtbaar, maar wel aan de slag.
Soms wel stilgelegd
Natuurlijk kunnen bouwplaatsen in sommige gevallen toch stilliggen. Dit kan gebeuren door moeilijke weersomstandigheden, zoals het geval is voor elke aannemer. Soms vereisen werken droog weer of zelfs bepaalde minimumtemperaturen. Het is vooral noodzakelijk om de kwaliteit van het werk te waarborgen in plaats van op snelheid in te zetten, benadrukt SOFICO.
Natuurlijk kunnen vertragingen soms een invloed hebben op de deadline van de bouwplaats en kan die worden overschreden. Theoretisch betekent het overschrijden van de termijn de betaling van een schadevergoeding door de aannemer. Maar die is echter niet automatisch verschuldigd. Zoals wanneer de werken na ontmanteling zwaarder uitvallen dan aanvankelijk geraamd. Verder zijn er gevallen van overmacht, zoals een tekort aan materialen. In dergelijke situaties kan de toezichthouder gerechtvaardigde extra termijnen toekennen. Elk geval zou dus moeten worden beoordeeld op basis van de reële situatie.
Sofico merkt echter op dat in Wallonië het overgrote deel van de projecten op tijd wordt afgerond. Je kan je afvragen waarom er ook niet vaker ‘s nachts gewerkt wordt, wat minder impact zou hebben op het verkeer en de tijd van de werkzaamheden zou kunnen verkorten. Deze optie wordt echter alleen gebruikt in zeer specifieke situaties, wanneer de verkeersomstandigheden dit vereisen. Maar het blijft een uitzondering.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be