Het aantal duim is tegenwoordig haast zo belangrijk in de autobouw als het aantal pk’s. We bedoelen daarmee de diameter van het aanraakscherm, niet die van de wielen. Tesla was meer dan 10 jaar geleden de aanstoker van deze compleet nieuwe manier van auto’s inrichten, door de Model S te voorzien van een reusachtig aanraakscherm in het midden van het dashboard, en verder zo goed als geen enkele fysieke draai- of drukknop. De meeste autobouwers – enkele uitzonderingen als Mazda en BMW daargelaten – zijn hen gevolgd. Een groot aanraakscherm als dat van een tablet maakt immers indruk op jonge klanten, en is bovendien spotgoedkoop geworden in productie. Goedkoper dan fysieke knoppen alleszins, waarbij in de productie nog enig handwerk nodig is.
Dat uitgerekend Xiaomi tegen de stroom in vaart, verrast. Des te meer omdat de nieuwbakken Chinese autofabrikant vooral bekend is als maker van smartphones en tablets. Zo’n grote tablet vind je dan ook aan boord van de Xiaomi SU7, een elektrische berline die afgelopen lente onthuld werd, maar in de optiecatalogus vind je daarnaast ook een balkje met fysieke knoppen. Je koopt het apart aan in een kartonnen doosje en monteert het eigenhandig aan de onderkant van het scherm, met 2 kartelschroeven. Op basis van de foto’s lijken de toetsen bovendien fraai afgewerkt.
Dat is niet het enige achteraf te monteren accessoire voor de SU7. Je kan daarnaast ook 2 digitale wijzerplaatjes kopen om aan de bovenkant van dat scherm te schroeven. Via het centrale menu kies je dan welke informatie je wil zien op die klokjes, zoals het uur, een kompas of een G-krachtenmeter.
Advertentie – lees hieronder verder
Andere smaken
Het lijkt op het eerste gezicht vreemd dat Xiaomi fundamenteel functionele onderdelen als bedieningsknoppen los apart verkoopt, zelf in te bouwen. Het interieur van een auto is immers tot op de millimeter uitgetekend en doordacht, tot en met de zichtlijnen, de expansies van de verschillende materialen onder extreme temperaturen of het uitsluiten van kraakjes en piepjes op elk montagepunt. Het is dan ook zeer ongebruikelijk dat een autobouwer zijn klanten de ruimte en vrijheid laat om daarin in te grijpen.
Anderzijds is het ook zo gek niet dat uitgerekend een Chinese fabrikant met wereldwijde ambities het op deze manier aanpakt. Het overwegend jongere autopubliek in China verwacht van een auto vooral dat het een rijdende smartphone is en beschouwt een fysieke draai- of drukknop als iets archaïsch, uit grootmoeders tijd bijna. Elders in de wereld, zoals in Europa of Amerika, weet een deel van het publiek een ouderwetse bediening nog wel te waarderen. Meer en meer studies tonen bovendien aan dat aanraakschermen van de bestuurder onnodig veel aandacht opeisen wanneer er teveel functies in verstopt zitten, wat de veiligheid in het gedrang brengt.
Nog niet in België
De SU7 is voorlopig enkel in China te koop, en Xiaomi heeft nog niet laten weten wanneer de auto in onze contreien te koop gaat zijn. Dat is alleszins de bedoeling, want de techgigant heeft miljarden geïnvesteerd in zijn eerste auto en wil een van de grote wereldspelers in het genre worden.
Dat doet het met prijzen die zelfs voor Chinese EV’s erg laag zijn: tussen de 27.650 en 38.400 euro. Voor dat geld krijg je een best elegante berline van bijna 5 meter met 5 zitplaatsen, en minstens 299 pk en 73,6 kWh aan batterijcapaciteit. Best een aanlokkelijk product, op het eerste gezicht.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be