Clive Sinclair (1940-2021) was bovenal een geniale uitvinder. Deze technische journalist richtte op 22-jarige leeftijd zijn eerste postorderbedrijf voor radio-onderdelen op. Hij is echter vooral bekend vanwege de ontwikkeling van de ZX80 in 1980, een kleine betaalbare personal computer die een groot commercieel succes werd, net als de Spectrum die het jaar daarop volgde. Sinclairs werk omvatte ook een aantal commerciële flops, zoals de TV80 micro televisie en het Black Watch horloge.
Maar zijn grootste fiasco blijft de C5 driewieler, een idee dat met goede bedoelingen begon. Het basisidee was om een klein voertuig te bouwen voor stedelijke verplaatsingen om de Britse binnensteden, die tijdens de spitsuren overvol waren, te ontlasten. Sinclair richtte toen Sinclair Vehicles LTD op en begon een hele reeks compacte elektrische voertuigen te ontwerpen. De eerste die in serie geproduceerd werd, was de C5, een elektrische driewieler. Deze keuze was te danken aan de bijzonder soepele Britse wetgeving die dit soort voertuigen vrijstelde van verzekering of rijbewijs.
Een merkwaardig mobiliteitsobject
Om zijn idee te ontwikkelen, nam hij Barrie Wills, een voormalig werknemer van DeLorean, aan als algemeen directeur. Aanvankelijk was hij van plan om de C5 in de Ierse fabriek van DeLorean te procuceren, maar het merk ging in 1982 failliet. Hij ging toen op zoek naar een partner om zijn voertuig te industrialiseren: Hoover, de stofzuigerfabrikant!
Advertentie – lees hieronder verder
Sinclair wendde zich tot het ontwerpbureau van Lotus, dat een polypropyleen carrosserie en een stalen chassis ontwikkelde. De C5 had een motor die werd aangedreven door een 12V loodaccu, die alleen het linker achterwiel aandreef. Pedalen maakten het mogelijk voor de bestuurder om de aandrijflijn te helpen op heuvels. De originaliteit van de C5 lag in het feit dat het stuur zich onder de bestuurder bevond, vlak voor het zadel. Om dagelijkse ritten te vergemakkelijken, was er in de kofferbak ruimte voor een aktetas. Dit voertuig had zijn eigen verlichting en remmen, die bediend werden met hendels, net als op een klassieke fiets.
Slechte start
Om de C5 te lanceren, investeerde Sinclair in een grote promotiecampagne en organiseerde in 1985 een perspresentatie in het prestigieuze Alexandra Palace in Londen. Helaas waren de eerste indrukken van de journalisten niet goed, omdat de pre-productiemodellen die ze kregen niet in orde waren. De autonomie van de C5 werd sterk bekritiseerd, omdat sommige mensen niet meer dan een paar honderd meter konden afleggen voordat ze zonder stroom kwamen te zitten. En het was geen pretje om hem terug te brengen met alleen beenkracht, aangezien het 45 kg woog!
Er werden 5.000 C5’s verkocht aan 395 pond voordat Sinclair Vehicles LTD failliet ging. Het probleem was dat er al 14.000 exemplaren waren geproduceerd door Hoover, die zijn geld eiste. Gebruikers klaagden dat ze kwetsbaar waren in het verkeer (de Britse autoriteiten verplichtten zelfs een reflector op hoogte), dat ze blootgesteld waren aan de elementen (regenjassen werden als accessoires aangeboden) en uitlaatgassen van auto’s, en dat het voertuig slechte prestaties leverde, met een topsnelheid van 24 km/u en een batterij die snel verslechterde. De eerste verkopen werden via postorder gedaan, maar daarna verscheen de C5 in sommige winkels, waar klanten er niet voor stonden te springen. De schatting van 200.000 verkochte exemplaren per jaar door Sir Clive (hij werd in 1983 geridderd) bleek ver van de realiteit verwijderd te zijn.
Triest einde
Met een schuld van 15 miljoen pond aan vele schuldeisers, waaronder de belangrijkste Hoover en Clive Sinclair zelf, moest Sinclair Vehicles LTD absoluut zijn voorraad verkopen. Duizenden C5’s werden verkocht voor 75 pond aan autohandelaars, die ze vervolgens als speelgoed doorverkochten. Voor Clive Sinclair dwong dit financiële debacle hem zijn informatiebedrijf aan zijn grootste concurrent, Amstrad, te verkopen. Hij gaf echter niet op en creëerde in 1992 de Zike, een compacte elektrische fiets die ook geen publiek vond.
Tegen het einde van zijn leven ontwikkelde de Britse uitvinder elektrische motoren voor fietsen en rolstoelen. Hoewel de C5 een onhandig concept was, moet worden erkend dat Sinclair het bij het juiste eind had toen hij de toekomst voorspelde van een nieuwe vorm van zachte en elektrische mobiliteit. Het volstaat om het aantal fietsen met batterijen op straat te zien om overtuigd te raken. De Sinclair C5, lange tijd het symbool van een verpletterende commerciële mislukking en een schoolvoorbeeld dat niet moet worden nagevolgd, is nu al een paar jaar in de smaak gevallen bij verzamelaars, die zijn ouderwetse uiterlijk waarderen en niet aarzelen om hem te moderniseren met lithium ion batterijen om met deze curiositeit uit de jaren 80 te blijven rijden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be