“Deze nieuwe belasting zal grotendeels door de werknemers worden gedragen en zal ongelijkheid veroorzaken. (…) Wij vrezen met name dat werknemers die al een onzekere job hebben, de eerste slachtoffers zullen zijn. We denken dan bijvoorbeeld aan werknemers die niet gemakkelijk van vervoermiddel kunnen veranderen, werknemers met speciale werktijden, mensen met beperkte mobiliteit, gezinnen met kinderen voor wie het openbaar vervoer niet geschikt is, werknemers die naar verschillende werkplekken moeten of naar een werkplek die niet gemakkelijk bereikbaar is met het openbaar vervoer, enzovoort”, schreef de regionale afdeling van de socialistische vakbond in een verklaring.
ABVV Brussel betreurt met name het ontbreken van begeleidende maatregelen. “Er wordt door de Brusselse regering niets in het werk gesteld om te garanderen dat deze werknemers echt voor alternatieve vervoerswijzen kunnen kiezen. Het is onaanvaardbaar dat op deze manier een dwangmaatregel wordt genomen die de werknemers hard dreigt te treffen zonder dat er alternatieven worden geboden”. De organisatie eist dat de werkgever deze belasting betaalt, althans voor woon-werkverkeer.
Andere nadelen
“De regeling zal niet alleen schadelijke gevolgen hebben voor veel werknemers, maar brengt ook andere risico’s met zich mee, zoals mogelijk banenverlies en firma’s die zich elders zullen vestigen. Het is onbegrijpelijk dat de invoering van de kilometerheffing al voor 2022 wordt overwogen zonder met deze risico’s rekening te houden, en dit terwijl de economie en met name de lokale al zo hard wordt getroffen door de coronaviruspandemie”.
Leefmilieu Brussel en Brussel Fiscaliteit hebben bij de gewestregering een model van kilometerheffing ingediend. Dit project, dat SmartMove werd gedoopt, moet nu met onder meer de andere Gewesten worden besproken.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be