Verschillende factoren kunnen deze (tijdelijke?) rust verklaren in vergelijking met wat we vijftien jaar geleden hebben meegemaakt. Destijds werd de Landwind 4×4 op basis van een oude versie van de Opel Frontera nét niet (…) op de markt gebracht in België, Brilliance was begonnen met de verkoop van sedans in Duitsland en de Chinezen werden al snel bestempeld als “de nieuwe Koreanen”. Wat is er sindsdien gebeurd?
Succesvolle thuismarkt
Allereerst is er de explosie van de lokale markt: in minder dan twee decennia is men van 500.000 naar meer dan 25 miljoen eenheden gegaan. Fabrikanten geven er daarom de voorkeur aan om eerst de lokale markt te bevoorraden, vooral omdat de fabrieken die op volle capaciteit draaien al moeite hebben om aan de vraag te voldoen. In slechts enkele jaren tijd is de Chinese markt dan ook de grootste markt ter wereld geworden: één op de drie auto’s in de wereld wordt er verkocht. Bovendien zijn de milieunormen in Europa strenger dan in China. Zich aanpassen aan de Europese markt zou te duur zijn, vooral vanwege de kleine afzet ten opzichte van de verkoop in het Midden-Oosten.
Geen dreiging meer?
Nemen de Chinezen definitief afstand van Europa? Misschien toch ook niet. Na jaren van euforie is er voor het eerst een stilstand, met al maanden minder inschrijvingen, en tal van fabrikanten zijn door deze plotselinge ommekeer een nieuw offensief van plan. We denken vooral aan in het bijzonder aan een groep als Geely, eigenaar van Volvo.
Advertentie – lees hieronder verder
En toch is er weinig dreiging. De Europese markt is al verzadigd en de mogelijkheden voor nieuwe spelers zijn beperkt.
Elektrisch dan maar?
China beschikt over het merendeel van de grondstoffen die nodig zijn om batterijen te produceren. Dit wordt een steeds groter voordeel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be