Auto-industrie

Alfa Romeo wordt sneller dan gedacht 100% elektrisch

Stellantis, de autogroep die een heleboel merken in zijn portefeuille heeft, waaronder de Italiaanse fabrikanten Lancia en Alfa Romeo, heeft aangekondigd dat de twee laatstgenoemde constructeurs in respectievelijk 2026 en 2027 helemaal elektrisch worden, althans in het Westen en in China.

Geschreven door Joris Bosseloo | 05/08/2021

Dat Alfa Romeo de verbrandingsmotor al in 2027 vaarwel zegt, is groot nieuws en een bittere pil voor de vele liefhebbers van het Milanese merk. De beslissing betekent in ieder geval veel werk aan de winkel, want momenteel telt Alfa geen enkel elektrisch model of zelfs maar een hybride.

Moet evenwel gezegd dat de huidige line-up van de fabrikant uiterst beperkt is. Wie vandaag een nieuwe Alfa Romeo wil kopen, kan enkel kiezen uit de Giulia en de Stelvio SUV en die zijn allebei op leeftijd aan het komen.

Alfa Giulia Stelvio

Carlos Tavares, de CEO van het concern dat ook Fiat, Abarth, Peugeot, Citroën, Opel, DS, Jeep, Chrysler, Dodge en RAM van onderdak voorziet, heeft goede hoop op de toekomst. Er zouden binnen dit en twee jaar niet minder dan tien 100% elektrische automodellen gelanceerd worden door de groep, wat wil zeggen dat er voldoende donoren zullen zijn om Alfa’s-op-stroom te kunnen bouwen.

Weg met de eigenheid van het merk?

Daar vrezen we een beetje voor. Stellantis kreeg al kritiek omdat de nieuwe Opel Corsa in feite een Peugeot 208 met een ander voorkomen is, en reken er maar op dat Alfisten er niet mee opgezet zullen zijn als er elektrische motoren (en platformen?) van minder “sexy” merken onder de koetswerken van “hun” Alfa’s zullen liggen.

Eerst een plug-in hybride

2027 is nog enkele jaren verwijderd, dus de eerste elektrische Alfa Romeo mag nog even op zich laten wachten. Om de overgang te verzachten, zal de autobouwer volgend jaar zijn eerste plug-in hybride voorstellen.

Alfa Tonale

Over welk model het gaat, wil de top nog niet gezegd hebben, maar wij gokken op de Alfa Romeo Tonale, een compacte SUV waarvan de stijlstudie jaren geleden al werd voorgesteld en die uitstekend werd onthaald door het grote publiek.

En Lancia?

Lancia maakt een wereldwijde comeback (momenteel wordt het merk alleen nog maar in Italië verdeeld) en heeft met Jean-Pierre Ploué (links op de foto) een klasbak van een designdirecteur aangeworven.

Jean-Pierre Ploué

Ga er echter niet meteen vanuit dat er een herboren Delta Integrale in de pijplijn zit, want de Italianen willen in de eerste plaats op de SUV-golf meesurfen. Nieuwe Lancia‘s zullen, zoals hierboven vermeld, allemaal elektrisch zijn vanaf 2026.

En ook…

Modellen van DS die vanaf 2024 worden geïntroduceerd, zullen ook allemaal elektrisch zijn. Voor de goede verstaander: het Franse premiummerk zal daarna nog steeds auto’s met een verbrandingsmotor verkopen, maar er geen nieuwe meer ontwikkelen.

DS 9 E-Tense

Vreemd genoeg is Stellantis minder gehaast om van Citroën, Peugeot en Opel 100% elektrische merken te maken. Wij hadden gedacht dat Alfa Romeo wat dat betreft de laaste der Mohikanen zou worden, maar niets is minder waar.

Volgend jaar zullen Opel en Peugeot zelfs helemaal géén nieuwe EV’s op de markt brengen. Een kanttekening: vanaf 2035 zijn nieuwe auto’s op benzine of diesel verboden in Europa en tegen dan zullen ook Opel, Peugeot en Citroën deelnemen aan de elektrische revolutie.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook