Sinds 2018 zijn garagisten in Frankrijk verplicht om twee offertes aan de klant te verstrekken voor de reparatie van een auto: één met nieuwe onderdelen en de andere met gebruikte onderdelen. Dit is een opwaartse spiraal die enerzijds als doel heeft om het beste uit niet-verouderd materiaal te halen en anderzijds om de consument te helpen om minder te betalen.
Deze verplichting geldt niet in België, zoals recentelijk werd benadrukt door onze collega’s van Sud Info. Toch kunnen ook hier garagisten auto’s herstellen met tweedehandsonderdelen. Volgens Febelauto, de Belgische organisatie voor het beheer van afgedankte voertuigen, lijkt deze praktijk zelfs toe te nemen, aangezien tweedehandsonderdelen in 2022 al 21,4% uitmaakten van de gebruikte onderdelen bij reparaties.
Betrouwbaarheid?
De vraag is natuurlijk of de consument waar voor zijn geld krijgt en of hij zich geen zorgen moet maken over de betrouwbaarheid van deze tweedehands auto-onderdelen. En ook hier zijn specialisten geruststellend. Eerst wijzen ze erop dat het de garagist is die de reparatie moet certificeren en garanderen. Er wordt van hem verwacht dat hij met voldoende kennis van zaken handelt en geen risico’s neemt.
Het grote voordeel van deze sector (80 Belgische sorteercentra van de 100 zijn actief in het hergebruiken van onderdelen) is natuurlijk de prijs: reserveonderdelen kunnen tot 50% goedkoper zijn dan nieuwe, hoewel dit natuurlijk afhangt van vraag en aanbod. Voor zeldzamere of meer gevraagde onderdelen zullen de kortingen kleiner zijn. In sommige gevallen is het financiële voordeel slechts 10%. Het is wel duidelijk dat de besparingen aanzienlijk kunnen zijn bij het optellen van alle gebruikte tweedehandsonderdelen.
Advertentie – lees hieronder verder
En hoe zit het met de veiligheid?
Voor tweedehandsonderdelen moet je echter voorzichtig zijn met onderdelen die de veiligheid van een voertuig beïnvloeden. Febelauto maakt er geen geheim van dat hier uiterste voorzichtigheid geboden is, bijvoorbeeld met airbags of veiligheidsgordels. Maar als het gaat om carrosserieonderdelen (en hier hebben we het over tweedehandsonderdelen, niet over vervalsingen), zijn besparingen zeker mogelijk, zoals met een bumper of een buitenspiegel.
Volgens Febelauto worden tweedehandsonderdelen ook voor andere doeleinden gebruikt. Ze worden immers ook veel gebruikt om voertuigen te reviseren voordat ze opnieuw op de tweedehandsmarkt worden aangeboden. Moet deze praktijk ook bij ons verplicht worden? Aangezien deze niet enkel geld bespaart, maar ook de onnodige productie van nieuwe onderdelen, wat goed is voor het milieu.
In Frankrijk werd in 2023 slechts 14,2% van de auto’s is gerepareerd met minstens één gerecycled onderdeel. Dat is niet veel. Zijn consumenten niet overtuigd? In werkelijkheid is dit te verklaren door uitzonderingen in de wetgeving: reparateurs zijn bijvoorbeeld niet verplicht om tweedehandsonderdelen te gebruiken voor veiligheidsgerelateerde onderdelen (remmen, banden, airbag, onderdelen van het onderstel) of wanneer de levertijd van tweedehandsaccessoires te lang is. Deze laatste uitzondering verklaart waarom veel professionals het maken van twee offertes overslaan, omdat niet alle garages een voorraad tweedehandsonderdelen hebben. Dit verklaart waarom.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be