Automarkt

“BMW houdt zes- en achtcilindermotoren in leven”

Hoewel de meeste merken langzaam maar zeker een kruis zetten over hun benzinemotoren, en al zeker over die met meer dan vier cilinders, heeft BMW besloten om zijn befaamde zescilinder-in-lijn en V8 nog tot 2030 te produceren. Minstens.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 12 nov. 2021 | Leestijd: 3 min

Voor wie de afgelopen maanden onder een steen heeft geleefd: Europa gaat vanaf 2035 de verkoop van nieuwe auto’s met een diesel- of benzinemotor aan banden leggen. Een heel aantal merken anticipeert op die deadline en heeft zelfs besloten om niet zo lang te wachten vooraleer 100% elektrisch te worden. BMW is een uitzondering op de regel: dit Beierse merk houdt zo lang als het kan (en mag) vast aan het traditionele recept van de sportwagen met een goed klinkende zes- of zelfs achtpitter onder de kap.

Euro 7

BMW M3 M4

Advertentie – lees hieronder verder

De Euro 7-norm is de hoofdreden waarom tal van fabrikanten verbrandingsmotoren vroegtijdig vaarwel zeggen. Die emissiestandaard treedt vanaf 2025 in werking en vormt de doodsteek voor een heleboel centrales, simpelweg omdat de investering die nodig is om de blokken voldoende milieuvriendelijk te maken, te groot is.

BMW zou echter een oplossing gevonden hebben om de uitstoot en dus het verbruik van zijn zwaardere motoren binnen de perken te houden. Da’s goed nieuws voor de diehard-fans van het merk, want zij zien kleppers als de M3, M4, M5 en M8 zoals we ze vandaag kennen liever niet van het toneel verdwijnen.

“Maak je geen zorgen, wij hebben de technische oplossingen gevonden om onze zescilinder tot minstens het einde van dit decennium te kunnen blijven verkopen, zowel voor straat- als circuitgebruik”, aldus Markus Flasch, de ex-nummer 1 van BMW Motorsport (en nog steeds in dienst bij de fabrikant) aan auto motor und sport. De oplossingen waarvan sprake werden niet in detail uitgelegd, maar zouden ook van toepassing zijn op de 4,4 liter V8 biturbo die ondertussen toch al jaren meegaat.

Investeren in het elektrische gamma

Dat de constructeur uit München zijn meest benzineverslindende motoren zo lang mogelijk in de verkoop wil houden, wil natuurlijk niet zeggen dat de algemene focus niet op EV’s komt te liggen. Na de iX3, de grote iX (beide SUV’s) en de i4 komt er nog een hele resem elektrische i-modellen op ons af, want hoe meer EV’s er de deur uit vliegen, hoe meer benzinedrinkers er verkocht mogen worden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon