De transitie naar elektrische auto’s is een zaak van heel Europa, maar ook van België. De reële cijfers geven een heel andere kijk op de verspreiding van elektrische auto’s op onze wegen. Volgens de laatste gegevens van Traxio werden de 3.971 nieuwe elektrische wagens in het eerste kwartaal van 2024 vooral in Vlaanderen ingeschreven.
In het noorden van het land steeg het aantal inschrijvingen van elektrische auto’s met 139,5%, goed voor 81,6% van het nationale totaal. Wallonië volgt op verre afstand. Dit gewest noteerde een groei van 10% in het eerste kwartaal van 2024 tegenover dezelfde periode in 2023. Deze veel lagere groei betekent dat Wallonië nu slechts 15,5% van de nationale markt voor elektrische voertuigen vertegenwoordigt, tegenover 28,2% een jaar geleden.
En in Brussel? In het eerste kwartaal van 2024 was Brussel goed voor slechts 2,9% van de inschrijvingen van elektrische auto’s in het hele land. Dat is een procent minder dan vorig jaar (3,9%). In absolute termen kunnen we het zelfs peanuts noemen: 141 elektrische wagens.
Effect van premie
Er zijn verschillende verklaringen voor dit verschil, en het weerspiegelt de realiteit niet helemaal. De overgrote meerderheid van de leasingmaatschappijen (die in het eerste kwartaal van 2024 goed 60% van de markt voor nieuwe auto’s uitmaken) is gevestigd in Vlaanderen, waar het belastingstelsel zowel logischer als voordeliger is, vooral voor auto’s die als milieuvriendelijker worden beschouwd.
Advertentie – lees hieronder verder
Een andere factor is de aankooppremie in Vlaanderen, die particulieren over de streep trekt om een elektrische auto te kopen (nieuw of tweedehands). Dit is een goed teken. Bovendien is de laadinfrastructuur in het noorden veel beter uitgebouwd dan in het zuiden. In Wallonië is het tegenovergestelde waar, zegt autosupermarkt Cardoen aan L’Écho: het beleid is onduidelijk. De vele aarzelingen en veranderingen (zoals de annulering van de beloofde LEZ) geven kopers duidelijk geen vertrouwen.
Ook tweedehands
Vlaanderen is duidelijk op de goede weg om automobilisten te overtuigen om over te schakelen op elektrische wagens. De premie geldt ook voor tweedehandswagens en de aanpak werkt. Het bewijs? Van de 2.576 elektrische tweedehandswagens die tijdens het eerste kwartaal van 2024 werden verhandeld, vonden bijna 2.000 transacties plaats in Vlaanderen. Toegegeven, de tweedehandsverkopen van elektrische auto’s blijven laag en zijn niet vergelijken met die van benzine-, diesel- en hybride modellen. Maar dat komt ook omdat het aanbod nog altijd beperkt is en veel wagens naar het buitenland gaan, zoals we onlangs uitlegden.
Wat kunnen we hieruit besluiten? Dat het politieke onevenwicht tussen de gewesten enorm is en dat dit alle consumenten benadeelt. De transitie naar elektrische auto’s moet snel gebeuren. Er zijn voldoende middelen nodig om de keuze van automobilisten te ondersteunen en hen te overtuigen met geschikte infrastructuur. Vanuit psychologisch oogpunt telt dit ook. Versnippering van regels of maatregelen is altijd een slecht idee. Dat blijkt hier eens te meer…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be