Automarkt

Gaat Fisker nu al kopje onder?

De tijd dringt voor Henrik Fisker en zijn gelijknamige start-up. Nog voor het merk goed en wel van de grond is gekomen, dreigt binnen de kortste tijd het bankroet. Tenzij er nog redding komt van een gevestigd automerk, dat weleens uit Japan zou kunnen komen.

Piet Andries | Gepubliceerd op 20 mrt. 2024 | Leestijd: 6 min

Volgens Amerikaanse media ziet het er niet goed uit voor Fisker, de Amerikaanse uitdager van Tesla. Welingelichte bronnen hebben aan The Wall Street Journal verteld dat het merk een aantal consultants, gespecialiseerd in faillissementen, in de arm hebben genomen. Valt binnenkort de bijl voor het merk dat beweert de meest duurzame SUV ter wereld te bouwen?

Fisker heeft zelf een mededeling de wereld in gestuurd waarin het beweert dat er ‘grondige twijfels’ zijn over het voortbestaan van het merk. Het kondigde al aan dat het 15% van zijn personeel de laan uit stuurt, maar de situatie is tot een punt gekomen waarop de productie is stopgezet. En dat voor minstens zes weken.

Advertentie – lees hieronder verder

Dringend beterschap nodig

Vorige week had het bedrijf een rentebetaling van 8,4 miljoen dollar moeten ophoesten, maar dat kwam niet in orde. Het kan nog gebruikmaken van een uitstel dat een maand duurt. Momenteel heeft het bedrijf nog 120 miljoen dollar in kas, nadat het zijn toeleveranciers heeft uitbetaald. Op hetzelfde tijdstip vorig jaar bedroeg de kaspositie 325 miljoen dollar, en een jaar eerder 736 miljoen dollar. Dat gaat dus niet de goede richting uit.

Unknown-2

Een lichtpuntje bedraagt de kapitaalinjectie van een bestaande investeerder die met een zoethoudertje van 150 miljoen dollar over de brug is gekomen. Lijkt geen zoethoudertje, maar dat is het wel, omdat het niet volstaat om de toekomst van de jonge constructeur te verzekeren. Daarvoor heeft het een extra toegestopt budget nodig, moet het een alliantie met een ander automerk aangaan of de verkoop van zijn SUV Ocean aanzwengelen. Dat laatste wordt moeilijk met een stilgevallen productieband.

Zorgt Nissan voor redding?

De ogen waren de laatste dagen vooral gericht op het Oosten, met name naar Nissan. Persagentschap Reuters berichtte dat beide partijen vergevorderde gesprekken voeren over een samenwerking. Daarbij zou de deal bestaan uit een financiële levenslijn die de Japanners toewerpen in ruil voor een elektrische pick-up die Henrik Fisker voor Nissan zou ontwerpen en laten bouwen.

Dat zou dan een Japanse versie zijn van de Alaska die Fisker in de zomer van vorig jaar onthulde. Echter, over de reddingsboei van Nissan rijzen alsmaar grotere twijfels nu het bedrijf te kennen heeft gegeven dat het in een alliantie stapt met rivaal Honda, voor de ontwikkeling van een elektrisch gamma en een gezamenlijk offensief op de Chinese markt.

Unknown

Wat met de klanten bij een faillissement?

Vorig jaar verkocht Fisker negen exemplaren van de Ocean in België, en 1.349 stuks in heel West-Europa. Deze gedupeerde klanten staan er niet goed voor in het geval van een bankroet. Automerken dragen in de regel de verantwoordelijkheid om tot tien jaar na het stopzetten van hun activiteiten onderdelen te voorzien. Toen Daihatsu en Mitsubishi uit Europa verdwenen, konden ze aan die voorwaarde voldoen, en na het kapseizen van Saab nam moederbedrijf General Motors die taak op zich. Maar Fisker staat op zichzelf. Als het bedrijf er niet in slaagt zichzelf te redden zullen de trouwe klanten van het eerste uur in de kou achterblijven. Met een SUV waarvan de restwaarde diep zal kelderen en die nieuw minstens 43.900 euro moest opbrengen.

Mocht Fisker het niet halen, dan is het al de vierde keer dat een onderneming van voormalig autodesigner Henrik Fisker op de fles gaat. Zijn eerste poging, een onderneming in maatwerkbouw voor luxeklanten, dateert uit 2005 en hield het amper twee jaar uit. Zijn bekendere tweede poging, die geboorte gaf aan de bekende Karma – die na een Chinese overname nog steeds verderleeft als Karma Automotive – struikelde onder meer over een verzekeringskwestie na de doortocht van orkaan Sandy in 2013. Poging drie was VLF Automotive, dat al na een productie van vijf stuks de handdoek in de ring gooide.

In een officiële mededeling heeft het bedrijf laten weten dat het aanwerven van consultants een gangbare praktijk is, die niet meteen wijst op een snel faillissement. Alle modellen van het merk worden bij het onafhankelijke assemblagebedrijf Magna gebouwd, in het Oostenrijkse Graz.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon