Noorwegen maakt als enige land in Europa al ruim 10 jaar stevig werk van de elektrificatie van zijn wagenpark. Dat gebeurde vooral door een gul subsidiebeleid en het verlenen van tal van gunsten aan automobilisten van een elektrische auto, zoals gratis parkeren, laden of gebruiken van tolwegen, of op zijn minst aan een lager tarief. Het land beschikt daarnaast ook over voldoende groene stroom (voornamelijk waterkracht) om die transitie te realiseren … en kan nog steeds rekenen op hoge inkomsten uit de gas- en olievelden in de Noordzee om dit verhaal te bekostigen.
Tegen 2025 enkel elektrisch rijden
Terwijl Europa de ambitie heeft om tegen 2035 de verkoop van voertuigen met verbrandingsmotoren volledig stop te zetten, legt Noorwegen de lat zelfs nog veel hoger. Al in 2025 zullen er in dit land nog enkel nieuwe elektrische auto’s verkocht mogen worden. En wellicht zal die maatregel niet met harde hand moeten worden afgedwongen, aangezien de transitie zich zowaar op natuurlijke wijze lijkt te voltrekken.
In de eerste helft van 2022 hadden namelijk al 4 op 5 nieuw verkochte wagens een elektrische aandrijving. Het gaat om exact 79,1% volgens de statistieken van de Noorse overheid. Daarnaast waren 9,3% plug-in hybrides en 4,7% zelfopladende hybrides. Dat brengt het aandeel van geëlektrificeerde modellen in Noorwegen op maar liefst 93,1%. Wagens op benzine en diesel zijn nog goed voor een marginale verkoop van amper 3,5% en 3,4%.
In Noorwegen is trouwens de Tesla Model Y de bestverkochte EV. Hij gaat de Volkswagen ID.4 en de BMW iX vooraf.
Advertentie – lees hieronder verder
Bijna 6% in België
In vergelijking met Noorwegen hebben we in België nog een heel lange weg af te leggen op vlak van elektrificatie. Volgens de data van Febiac en de FOD Mobiliteit en Vervoer had in 2021 5,9% van de nieuwe inschrijvingen in ons land een elektrische aandrijving. Als we het hele Belgische wagenpark van een goede 5,9 miljoen personenwagen bekijken, reden er vorig jaar daartussen 40.851 EV’s rond op onze wegen.
Dat is een aandeel van… 0,69%. Inderdaad, iedereen hier aan de stekker krijgen, gaat nog een hele klus worden. Maar uiteraard zal de fiscale stimulans voor elektrische bedrijfswagens na 2025 de elektrificatie in ons land in een stroomversnelling brengen als aanloop naar de complete ban op nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren in 2035.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be