De meeste automerken bloeden. Bij de publicatie van hun laatste resultaten, het derde kwartaal, staan de spreadsheets vol met negatieve percentages en rode cijfers. Laatste die zich aansloot bij de treurmars was Volvo. Het merk kondigde aan dat de verkoop maar de helft zo goed zou zijn als verwacht in 2024 en dat het zich opmaakte voor een “harde winter”.
Voor de Duitse merken houdt de malaise ook te lang aan. BMW bijt zich voorlopig door de zure appel en van Volkswagen weten we dat het zijn productie-apparaat op een dieet wil zetten met moglijks sluitingen in Duitsland. Ook Mercedes kreunt, vooral door de slabakkende Chinese markt. Het merk gaf tijdens de presentatie van de laatste cijfers te kennen dat het drastischer maatregelen gaat nemen om het tij te keren. Details ontbreken nog. Die zijn er wel al bij stadsgenoot Porsche, dat eenderde minder winst maakt. Een van de besparingsmaatregelen van het sportwagenmerk is het inkrimpen van zijn dealernetwerk in China. “Het is onrealistisch om te verwachten dat China terugkeert naar de niveaus die we eerder zagen”, zei een manager van het merk.
Geholpen door het productoffensief
Maar het is niet bij iedereen kommer en kwel. Een van de merken die standhoudt, en tegen de stroom in roeit, is de Renault Group. De daling in verkoop van zijn merken Renault en Dacia is momenteel kleiner dan gemiddeld in de sector, dankzij de lancering van nieuwe modellen zoals de elektrische Scenic, de Symbioz, Rafale en de Dacia Duster. Daardoor is de Franse autobouwer een van de uitzonderingen die zijn prognoses voor 2024 handhaaft (een operationele marge boven 7,5% en een vrije kasstroom van meer dan 2,5 miljard euro). “Het productoffensief begint zichtbaar te worden,” zei Thierry Piéton, financieel directeur van de Groep, tijdens een persconferentie.
Advertentie – lees hieronder verder
Renault houdt de hoop erin en verwacht een “sterke groei” voor het jaareinde, vooral met de lancering van de elektrische R5 E-Tech. Deze is nodig, want de verkoop van elektrische voertuigen is gedaald tot 7,6% van het totaal, vooral door het stopzetten van de Zoé. Maar het bedrijf verwacht te stijgen door zijn hybride modellen, waarin het de Europese nummer twee is. Beter nog, deze hybrides gaan ermee voor zorgen dat het merk zijn Europese CO2-doel voor 2025 haalt, nog een andere kopzorg voor rivaliserende bouwers zoals Volkswagen.
Verdienen aan randactiviteiten
Naast Renault wist ook Tesla de negatieve spiraal te doorbreken. Het merk zag gedurende het laatste kwartaal zijn winst stijgen met 17% tot 2,3 miljard euro. Een prestaties waarmee het de analisten van Wall Street lik op stuk gaf. Na het nieuws koerste het aandeel zo steil omhoog als een van de SpaceX-raketten van grote baas Elon Musk.
Maar het opvallende aan de winst van de Amerikaanse bouwer van elektrische auto’s is dat deze niet overwegend aan de autotak te wijten valt. Weliswaar deed die 2% beter dan in het vorige kwartaal – terwijl Tesla geen nieuwe modellen of facelifts introduceerde – maar de groei kwam vooral van de energietak van het bedrijf, die stroom verkoopt via o.a. het Superchargernetwerk (+52%), en het onderhoud in de service centers (+22%).
Vooral dat laatste baart opzien. Elon Musk heeft altijd gezegd dat hij het schandalig vond hoe de klassieke automerken een verdienmodel bouwden op het repareren van hun eigen producten door hun klanten hetzelfde onderdeel meerdere keren te verkopen. Nu blijkt het ook voor Tesla een winstpost. Ook specifiek voor Tesla is het geld dat het merk verdient met CO2-credits. Omwille van zijn uitstootvrije gamma kan het deze credits verkopen aan andere autofabrikanten die het EU-barema (94 g/km CO2) van volgend jaar dreigen te missen. Pure winst, op de kap van andere automerken die zo al in de penarie zitten. Of hoe de concurrentie mee jouw zaakjes sponsort.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be