Car Industry Analysis heeft de wereldwijde verkoopcijfers voor 2022 van premium automerken van luxe of ultrasportieve wagens geanalyseerd. In totaal werden de cijfers van 152 landen verzameld en werd een ranglijst opgesteld met maar liefst 36 prestigemerken.
Wie is de winnaar? Hierin neemt BMW het voortouw, want het merk uit München heeft meer dan 2 miljoen auto’s verkocht. Het wordt gevolgd door Mercedes (1,98 miljoen eenheden) en… Audi (1,47 miljoen auto’s). Opnieuw lijkt het Duitse trio niet te stoppen. Maar hoewel ze bovenaan de ranglijst staan, moeten de Duitse topmerken toch nog steeds op hun hoede blijven, want er zijn enkele sterke uitdagers die snel de leiding zouden kunnen overnemen.
Tesla komt opzetten
Want op de vierde plaats vinden we een fabrikant die nog niet zo lang geleden als een buitenbeentje werd beschouwd: Tesla. Het Amerikaanse merk heeft inderdaad… 1,3 miljoen auto’s aan de man gebracht, wat het heel dichtbij Audi brengt! Elon Musk staat dus op het punt om te slagen in zijn gok om zijn elektrische modellen te laten doorbreken en aan de top te brengen.
Advertentie – lees hieronder verder
Respectievelijk vijfde en zesde, zijn Lexus (628.000) en Volvo (623.000) in een gevecht verwikkeld, maar ver achter Tesla met half zoveel verkochte modellen. Ook Cadillac valt ook op met bijna 350.000 verkochte auto’s, net voor Porsche (306.000 auto’s). En ook Land Rover doet het goed (271.000 auto’s), terwijl niet hetzelfde gezegd kan worden van Jaguar, dat door de rijken steeds meer wordt genegeerd (64.000 stuks). Dit in tegenstelling tot de situatie een paar jaar geleden: in 2017 verkocht Jaguar nog … 180.000 auto’s!
Het onlangs gelanceerde luxemerk van de Hyundai Groep, Genesis, scoort al goed met 208.000 verkochte auto’s. De Koreanen worden gevolgd door Lincoln (177.000), het Chinese Nio (124.000 stuks), Acura (Honda’s luxemerk, 117.000 stuks) en Infiniti (Nissans luxemerk, 65.000 auto’s).
En de hypermerken?
Natuurlijk verkopen de hyperprestigieuze merken minder auto’s. Dit komt in de eerste plaats door de zeer hoge prijzen, maar ook vaak door een keuze om de productie te beperken om zo de exclusiviteit te verzekeren. Toch kunnen we hier vaak niet langer spreken van kleine productie-aantallen: Rolls-Royce heeft in 2022 5.000 auto’s verkocht en Bentley 14.000, terwijl de fabrikant zijn productie een paar jaar geleden nog beperkte tot 8.000 exemplaren.
Noteer ook dat Lamborghini intussen de drempel van 8.000 auto’s per jaar bereikt, Ferrari die van 12.000 en dat Alpine erin is geslaagd doelstelling van 3.600 verkochte auto’s vorig jaar te behalen. Daarnaast heeft ook Bugatti zijn productie verhoogd naar 60 exemplaren, terwijl die wagens toch enkele miljoenen euro’s per stuk kosten. Nee, de luxewereld kent geen crisis.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be