Terwijl de i40 van zustermerk Hyundai een frontale aanval inzet op de markt van bedrijfswagens, stelt de Kia Optima zich redelijker op: er is geen sprake van braderen om zich kost wat kost te verkopen. Dit model rekent eerder op zijn elegante stijl om vooral privékopers en misschien ook enkele KMO’s te verleiden. De chroomlijst die van de voordeur naar de koffer is de voornaamste zichtbare vernieuwing. Maar ook al vallen de aanpassingen eerder discreet uit, dit is echt wel om een compleet nieuwe auto met een nieuwe grille, hertekende bumpers en dito koplampen.
Het feit dat de koetswerkstijfheid met 50% toenam is een bewijs dat hier niet om een simpele facelift gaat. Daarbij namen ook de afmetingen toe: + 1cm in de lengte, de hoogte en de wielbasis, 2,5 cm in de breedte. Meteen groeide ook de interieurruimte een beetje mee, net als het koffervolume.
Op zijn Amerikaans
Ook op technisch vlak stellen de verbeteringen iets voor. We noteren onder meer de introductie van een nieuwe achtertrein met dubbele driehoeken, terwijl een gestuurde demping voortaan optioneel verkrijgbaar is. En dan ga ik u de resem rijhulpmiddelen besparen, die de Optima op dit vlak tot op het niveau van de referenties in deze klasse moet hijsen.
Als je voor het eerst aan boord komt, krijg je een vreemd gevoel. Alles is wel degelijk geconstrueerd en keurig gepresenteerd … maar aan sommige details, zeker wat de afwerking betreft, zie je meteen dat de Optima niet in Europa werd ontwikkeld. Terwijl een Cee’d vrij van kritiek is voor de kwaliteit van de plastics, voldoen tal van elementen die in de cockpit van de Optima worden gebruikt helemaal niet aan onze normen en zijn ze overduidelijk Amerikaans geïnspireerd. Op zich is dat misschien niet zo erg. Maar als de Cee’d bijvoorbeeld makkelijk een Golf waard is, komt de Optima toch zeer eigenzinnig over tegenover een Passat. Aan u dus de keuze om te bepalen of u de Duitse degelijkheid prefereert boven het exotisch kantje van de Optima…
Advertentie – lees hieronder verder
Er zijn nog twee details te vermelden alvorens tot de echte test over te gaan. De stoelen werden grondig herwerkt, met een vulling van verschillende kwaliteit om het lichaam beter te ondersteunen, en de Optima is ook één van de eerste wagens ter wereld met een oplaadmogelijkheid via inductie voor gsm’s: het volstaat om het toestel voor de schakelpook te leggen om het van stroom te voorzien. Als het daarvoor tenminste is uitgerust… Dat is bijvoorbeeld het geval met de populaire Samsung S6. Zoiets heet een Koreaans onderonsje…
Wachten op GT
Momenteel is er slechts één enkele versie van de Optima in België beschikbaar: de 1.7 CRDi met 141 pk, die een hoger koppel kreeg dat ook vrijkomt bij een lager toerental (vanaf 1.750 tr/min in plaats van 2.000). Het offensief wordt echter gedurende het jaar 2016 verdergezet met de lancering van een breakversie, een plug-in hybride met 200 pk die een 50-tal km volledig elektrisch kan rijden, en de langverwachte GT. Die zou eigenlijk samen met de diesel op de markt komen, maar de nieuwe technisch directeur van het merk, die van BMW overkwam, stelde de introductie even uit. Hij heeft namelijk als taak erop toe te zien dat de toekomstige “sportieve” Kia’s dat adjectief waardig zijn en liet daarom de ingenieurs hun huiswerk opnieuw maken. Dat heeft als gevolg dat de 240 pk sterke Optima GT pas volgende zomer zijn opwachting zal maken.
Op zijn Amerikaans(bis)
We zeiden het reeds, als je achter het stuur van de Optima plaatsneemt, merk je onmiddellijk dat deze berline voor de Amerikaanse markt is bestemd. En dat wordt onderweg nog eens bevestigd: de nieuwe, elektrisch bekrachtigde stuurinrichting heeft een lichtheid die in Europa zeldzaam is, op de nieuwe Renault Talisman na. Niets voor wie feedback en precisie in het stuur verwacht. Wie daarentegen van de «American way of driving» houdt, zal hiermee zeker in zijn nopjes zijn. Goed, het is een kwestie van keuzes maken, maar deze eigenschap draagt op zijn beurt bij tot het aparte karakter van de Optima. Gezien het gigantische maar gestandaardiseerde aanbod in dit segment, kan dit misschien wel eens een troef zijn voor deze berline, die zonder twijfel eigenzinnig maar zeker geslaagd is in zijn genre.
Op het comfort valt dan weer niets aan te merken en ook de goed geïsoleerde motor kwijt zich prima van zijn taak door zelfs 14% minder dan voorheen te verbruiken. Hij kan nu ook gekoppeld worden aan de uitstekende 7-trapsautomaat met dubbele koppeling die reeds in de Cee’d opdook. Het aanbod is dus zeker interessant, waarbij vooral de buitengewone verhouding prijs-uitrusting opvalt, naast het feit dat uiteraard ook de Optima kan genieten van de befaamde 7 jaar garantie van Kia.
Besluit
Deze nieuwe Optima is een fraaie en eigenzinnige berline, die zeker een testrit verdient vooraleer u valt voor een Duitse concurrent…
De Optima in enkele cijfers
Motor : turbo diesel 1.685cc; 141pk bij 4.000tr/min; 340Nm van 1.750 tot 2.500tr/min.
Aandrijving: op de voorwielen.
Versnellingsbak : manueel met 6 verhoudingen.
L/l/h (mm) : 4.855/1.860/1.465
Leeggewicht (kg): 1.515
Kofferinhoud (l) : 510
0-100 km/u (sec.) : 10
Positieve punten
Design
Verhouding prijs/kwaliteit
Comfort verder verbeterd
Super automaat
Negatieve punten
Slechts één motor momenteel
Te lichte stuurinrichting
Sommige plastics niet van Europese kwaliteit
Prijs : 27.590 € BTWi
Vermogen : 141 pk
Topsnelheid: 203 km/u
Gem. verbruik: 4,2 l/100km
CO2 : 110 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be