Autotests

TEST Bentley Bentayga: Eleganter

Geschreven door Stéphane Monsin | 04/09/2020

De Bentayga was bij de lancering in 2016 een van de pioniers in het segment van de luxe-SUV. Vandaag is de concurrentie daar hevig. Tijd dus voor een serieuze facelift op esthetisch en technologisch gebied.

Bij zijn geboorte kreeg de Bentayga veel kritiek op de combinatie van een grote SUV en de Bentley-filosofie, maar ook op zijn uiterlijk, omdat hij toch wel als een mastodont werd beschouwd. Het belette hem niet om succes te oogsten: de Bentayga is vandaag goed voor 45 procent van de omzet bij Bentley.

Goed hertekend

De designers lijken te hebben geluisterd naar de critici en hebben gewerkt aan het verfijnen van de stijl van hun creatie. Zoals vaak het geval is bij een facelift is het ook hier het achterste gedeelte dat het grondigst werd aangepakt. De designers hielden het niet bij een paar snelle pennentrekken, maar de achterklep werd volledig opnieuw ontwikkeld: ze is nu breder naar de schouders toe en komt met geheel nieuwe ovale lampen waarvan het ontwerp is geïnspireerd op de nieuwe Continental GT.

Bentayga 2020 light

De nummerplaat zit nu lager in de bumper en op de achterklep is alleen de “B” te zien. Hoewel de veranderingen daar minder opvallen, is ook de snoet aangepakt: een meer verticale voorgrille en vergrote koplampen, opnieuw om te harmoniëren met de coupé- en cabrioletmodellen van het merk. En als je nog steeds denkt “ach ja”, geloof ons dan maar: in 3D, wanneer de twee modellen naast elkaar staan, geeft deze gefacelifte versie haar voorganger een esthetische uppercut…

Natuurlijk zijn er nog steeds evenveel mogelijkheden om te personaliseren, en sommige zijn echt verbazingwekkend, zoals het Black Specification Pack op ons testmodel, dat grote 22-inch wielen, bumperlippen, een achterste diffuser en zwarte chroom toevoegt. Het orgelpunt van deze versie zijn de tuimelschakelaars en de imposante spoiler van koolstofvezel, elementen die je niet per se op een Bentley zou verwachten.

Een kwestie van schermen

Bentayga 2020 interior

Het interieur evolueert veel minder. Bentley lijkt echter een paar kleine kwaliteitsgebreken te hebben gecorrigeerd die je niet meteen mag vinden in het indrukwekkende luxe-cocon dat het interieur is. Het Breitling-horloge de middenconsole zit boven een nieuw aanraakscherm van 10,9 inch voor het multimediasysteem, dat nu ook een grotere connectiviteit aanreikt. De bestuurder heeft nu ook een “Virtual Cockpit” met wijzerplaten op scherm dat je helemaal zelf naar wens kan instellen.

Bentayga 2020 virtual cockpit

Ook op de achterbank zijn schermen te zien: de inzittenden vinden daar nu een kleine tablet waarmee ze de airconditioning (vier zones) kunnen regelen, maar ook de zonwering, navigatie en tal van andere instellingen van de auto, terwijl ze er ook gewoon de rijgegevens mee kunnen consulteren.

Bentayga 2020 rear seats

Passagiers in de vijfzitversie (met achterbank) zullen kunnen genieten van verwarmde en geventileerde stoelen die eerder waren gereserveerd voor de configuratie met vier individuele stoelen. Die laatste biedt trouwens een centimeter meer beenruimte.

Bentayga

Grote jongen

Aan de technische kant zijn de veranderingen beknopter. In afwachting van de W12-motor in de Speed-versie en de Plug-in Hybrid-motor kregen we de nieuwe Bentayga met een V8 mee. Net als voorheen levert de 4-liter biturbo 550 pk en 770 Nm koppel. Dat is genoeg om de grote SUV in slechts 4,4 seconden tot 100 km/u te stuwen, een hele prestatie als je rekening houdt met het leeggewicht van 2,5-ton. Dit gewicht is wat de Bentayga het meest pijn doet op de weg, wat zijn wendbaarheid sterk belemmert. Van een machine van 5,12 meter verwacht je dan ook niet dat hij zich sportief zal gedragen. Maar we hoopten wel op wat meer dynamiek in de modus “Sport”, aangezien het chassis hetzelfde is als van de Audi Q8, Porsche Cayenne of de Lamborghini Urus.

Bentayga drive

Maar dat is even vergeten dat dit een Bentley is, en dat hij algemene rijgevoel ook in de sportmodus dus geraffineerd moet blijven. Alleen is de automatische achtbak (geleverd door ZF) kan echt brutaal worden als je hem wat agressief gaat gebruiken. Maar voor de rest zijn de reacties van de Bentayga nooit buitensporig, en is het uitlaatgeluid in alle omstandigheden zeer beschaafd. De Bentayga komt ook met een waaier aan instellingen om off-road te gaan rijden, iets waarvan je met zekerheid kan voorspellen dat het zeer weinig gebruikt zal worden. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de comfortmodus de meest populaire wordt voor deze Britse SUV. Zo haal je ook het beste uit de V8, geniet je van het comfort van de luchtvering, de stoelen met tal van mogelijkheden om ze in te stellen, met dat prachtige handgestikt leder. En dat terwijl uw favoriete album weerklinkt door het prachtige audiosysteem, Naim for Bentley, dat op zich al evenveel kost als een kleine auto. In ieder geval lijkt een brandstofverbruik van 15 liter een respectabel gemiddelde te zijn, hoewel bij lage belasting vier van de acht cilinders worden uitgeschakeld.

Bentayga rear

Hogere prijsklasse…

Dit brengt ons ertoe om het kort te hebben over de prijs, hoewel dit ongetwijfeld een detail zal zijn voor de koper van dit type voertuig. De Bentayga heeft een basisprijs van 156.900 euro. Maar de eindeloze lijst met opties en de talrijke aanpassingsmogelijkheden stuwen die factuur uiteraard snel de hoogte in. Zo was onze testauto uitgerust met bijna 75.000 euro aan opties, wat de uiteindelijke prijs op 231.100 euro brengt.

Conclusie

De Bentayga is gerestyled en geüpdatet en is klaar om het hoofd te bieden aan de zware concurrentie, die met de komst van de Aston Martin DBX en de Ferrari SUV nog groter wordt.

Bentayga front lights

De Bentayga in cijfers

Motor: V8 turbobenzine ; 3.996cc ; 550pk bij 6.000 t/m ; 770Nm van 1.960 tot 4.500 t/m

Transmissie: vierwielaandrijving

Versnellingsbak: 8, automaat

L/B/H (mm): 5.125/1.998/1.742

Gewicht (kg): 2.416

Kofferinhoud (l): 484

Tank (l): 85

0-100 km/u (sec.): 4,4

Prijs: 156.900 euro

Vermogen: 550 pk

Top: 290 km/u

Norm: 13,3 l/100 km

CO2: 302 g/km

Trefwoorden

Lees ook