De 3 Reeks is dé BMW bij uitstek. Het is dankzij dit model dat het Beierse merk een van de referenties in de wereld van de automobiel is geworden. Inmiddels zitten we aan generatie 7 en (alweer) zijn we geen getuige van een revolutie maar wel van een evolutie. Ook opnieuw wordt duchtig over rijplezier gesproken, iets dat ingebakken zou moeten zitten in het BMW-DNA. Wie trouwens vindt dat deze 3 veel op de huidige lijkt, zit er compleet naast: dit is een volledig nieuw model, dat ook enkele centimeters is gegroeid (7,6 om precies te zijn) en in totaal 4,71 meter overspant.

3

De wielbasis groeide mee (+ 4,1 cm), met als gevolg dat passagiers op de achterbank meer plaats voor de benen hebben. De Skoda-toer wordt niet opgegaan – de kampioen op gebied van beenruimte – maar comfortabel is de nieuwe 3 in ieder geval… Of toch als je niet achteraan in het midden plaatsneemt. Koffergewijs verandert er weinig, al beschikt deze berline met 480 liter over exact evenveel laadvolume als zijn gedoodverfde concurrenten: de Mercedes C-Klasse en de Audi A4. Toeval?

Rijplezier!

Natuurlijk – en gelukkig – blijft de “3” een achterwielaangedreven wagen. Ook dat zit in zijn DNA. Nu is het ook wel zo dat alle versies met xDrive-vierwielaandrijving kunnen worden uitgerust.

De voorlopige instapmodellen hebben 4 cilinders en zijn voorzien van drukvoeding. We hebben het over de 320i (benzine, 184 pk) en de 318d (diesel, 150 pk) die jammer genoeg beide niet beschikbaar waren tijdens deze eerste proefrit. Bewust? Dat zou best kunnen. We kozen dan maar voor de 320d,  190pk sterk en uitgerust met een automatische 8-trapsversnellingsbak. Een diesel dus (de brandstof die trouwens nog steeds de meerderheid van de verkoop in dit specifieke segment vertegenwoordigt), maar wel een die voldoet aan de laatste Euro6d-norm en bijzonder aangenaam in de omgang is. BMW beweert het totaalgewicht van de Drie met  “gemiddeld” 55 kg te hebben verlaagd, rekening houdend met een gelijkaardige uitrusting, en dat moet een nog beter weggedrag opleveren. Verrassing of niet: de nieuwe 3 Reeks houdt de merktraditie in ere en biedt effectief het beloofde rijplezier. Actieve chauffeurs zijn gewaarschuwd! De besturing, de ophanging, de remmen, de 50/50-gewichtsverdeling… De ingenieurs hebben duidelijk goed hun best gedaan om een harmonieus geheel te creëren. Onderweg kijken we dan ook reikhalzend uit naar de volgende bocht. En die daarna. En… Dat belooft voor zijn beduidend krachtigere broer op benzine, de 330i met 258 pk. Da’s een vierpitter – en dus geen zescilinder – die graag en hoog in toeren klimt.

330i

6 cilinders voor meer sensatie

Nog meer plezier? Daarvoor moesten we naar het veeleisende Portimao-circuit in het zuiden van Portugal, waar een M340i ons opwachtte. Zijn 6 cilinders en 340 pk staan gelijk aan een festijn op wielen en de brute kracht van de 3-litermotor in combinatie met de heerlijke wegligging bracht ons in hogere sferen. Zelfs de remmen leken ons helemaal opgewassen tegen de taak, terwijl dit niet altijd het sterkste punt is geweest van BMW’s, of toch zeker niet in dit soort oefeningen. En ja, uiteraard staat er ook een M3 op de agenda, maar die krachtpatser zal je waarschijnlijk niet te zien krijgen voor het einde van 2019.

320d

Het circuit weer verlaten, deden we weer in een iets betaalbaardere versie. Weet alvast dat we het algemene comfort van elke variant op prijs stellen, en vooral wat de opmerkelijke geluidsisolatie betreft. BMW installeert dan ook standaard een “akoestische” voorruit die windgeluiden moet inperken. Voor de zijruiten kan dezelfde behandeling, al moet je daarvoor wel bijbetalen.

Vergemakkelijken, niet moeien

Van de vele opties zijn er twee nieuw in dit segment. De eerste is laserverlichting, dat een nog intensere helderheid biedt dan recente LED’s. BMW claimt dat ze tot 530 meter hun nut bewijzen. En hoewel deze technologie tot voor kort 6.000 euro kostte (op de i8), wordt ze hier aangeboden voor ongeveer 2.000 euro. Nog steeds niet goedkoop, maar wel duivels effectief. Een andere optie die we je zeker niet wilden onthouden, zit in de categorie van de rijhulpmiddelen. We hebben het dan over een snufje dat je parkeermanoeuvres onthoudt… Met welk nut? Om je uit een moeilijke parkeerplek te krijgen, natuurlijk! Concreet: de BMW onthoudt de laatste 50 meter (met een maximumsnelheid van 36 km/u) en door simpelweg het aanraakscherm aan te tikken in de achteruitkijkmodus, zal de auto met een snelheid van 9 km/u precies dezelfde route in de tegenovergestelde richting afleggen. We hebben het getest en het resultaat is werkelijk top. Een mooi staaltje van waarvoor rijhulpmiddelen eigenlijk zouden moeten dienen: autorijden makkelijker maken zonder zich op een ergerlijke manier te moeien…

3 series

Conclusie

Nog steeds klassiek gelijnd en nog steeds in het teken van rijplezier, da’s de nieuwe 3 Reeks. Zelfs met een viercilinder onder de motorkap geniet je van elke bocht. BMW is er mooi in geslaagd om nieuwe technologieën aan een stevige dosis rijplezier te koppelen. Knap!

BMW 3 Series

De BMW 320d in cijfers

Motor: 4-cilinder turbodiesel, 1.995cc, 190pk bij 4.000tr/min ; 400Nm vanaf 1.750tr/min

Aandrijving: achterwielen (xDrive als optie)

Versnellingsbak: manuele 6-bak (8-trapsautomaat Steptronic als optie)

L/b/h (mm): 4.709/1.827/1.442

Leeggewicht (kg): 1.525

Koffervolume (l): 480

Tankinhoud (l): 40

0 – 100 km/u (sec.): 7,1

Gamma (€): van 35.950 tot 65.500

Prijs: € 38.850 BTWi

topsnelheid: 240 km/u

Opg. gem. verbruik: 4,7 l/100km

CO2 (g/km): 122

  • Een BMW zoals het moet!
  • Compromis comfort/wegligging
  • Afwerking
  • Combinatie motor/versnellingsbak
  • Enkele technologische nieuwigheiden
  • Oncomfortabel vijfde zitje
  • "Intelligente" stembediening faalt soms
  • Veel en vooral dure opties
Note de la rédaction : (4/5)