De M2 Competition beschikt nog steeds over een geblazen drieliter zescilinder maar da’s niet de motor die de gewone M2 aandrijft. Laatstgenoemde liet zich tot leven wekken door het blok dat ook in de 135i te vinden was, geholpen door één turbo, terwijl de M2 met Competition achter zijn naam de nieuwere centrale van de huidige M3 en M4 adopteert, met twee turbo’s dus. Akkoord, in die grote broers heb je meer vermogen ter beschikking maar laat ons vooral niet vergeten dat de M2 kleiner en lichter is. En leuker!
Het vermogensverschil tussen de M2 en de M2 Competition is relatief groot: 370 tegenover 410 pk. Dat lijkt misschien niet zo heel veel maar vergis je daar niet in. De nieuweling is heftiger, trekt door tot een hoger toerental (7.600 in plaats van 7.000 tr/min) en zorgt dan ook voor een grotere glimlach op je gezicht wanneer je plankgas geeft. Als je dat durft, tenminste…
Durven?
Dat laatste is niet zo voor de hand liggend. Natuurlijk laat de M2 Competition zich zoals elke moderne wagen zonder morren in de stad besturen (met een indicator die je rond 50 km/u aanmaant om naar 6de te schakelen!) maar daar is deze korte BMW helemaal niet voor gemaakt. Zijn zespitter heeft zo’n groot bereik dat zijn potentieel niet op een sociaal aanvaarde manier benut kan worden, of toch zeker niet op de openbare weg. Waag je je daar toch aan – te pas of te onpas – dan moet je de achteras onder controle kunnen houden, in het bijzonder als je de vloer probeert te raken.
Advertentie – lees hieronder verder
Dus…
Een overenthousiaste chauffeur met weinig ervaring zal eerder vroeg dan laat van de baan vliegen met deze BMW. De Competition is ook niet verwonderlijk directer in de omgang dan de M2 die hij vervangt. In de sportstand lijkt hij je zelfs alle controle in handen te geven. Dan wordt het natuurlijk pas echt leuk. En extra spannend…
Betrokkenheid? Check!
Auto’s moeten tegenwoordig niet alleen veilig zijn, ze moeten ook zo aanvoelen. In de praktijk levert dit vaak een paradoxale situatie op aangezien er steeds minder betrokkenheid gevraagd wordt en dus ook minder feedback gegeven, een term die deze BMW gelukkig wel heel goed begrijpt. Hij kruipt in je vel, deze geweldenaar, en laat je kennismaken met elk putje in de weg, ook al is de comfortstand ingeschakeld. Het moet al van de nieuwe Mazda MX-5 geleden zijn dat ondergetekende zich zo “één met de machine” heeft gevoeld. Bovendien laat hij vrijere driftsessies toe dan de ter ziele gegane M2. Daar zitten aanpassingen aan de elektronische stabiliteitscontrole en aan het actieve differentieel voor iets tussen.
Je had het al begrepen: de M2 Competition vist in een zeer specifieke klantenvijver en zijn geweldige doch extreme karakter is lang niet voor iedereen weggelegd. En aangezien het een achterwielaandrijver met de motor voorin betreft, heeft hij eigenlijk geen echte concurrenten in zijn segment. De Mercedes-AMG A45 en Audi RS3, zei je? Dat zijn allebei vierwielaangedreven modellen… Komt daarbij het feit dat je deze M2 met een manuele versnellingsbak kan bestellen. Zeker doen, zeggen wij want je beleeft er meer plezier aan dan met de versie met de (anders ook wel uitstekende) automaat met dubbele koppeling. Dat laatstgenoemde twee tienden sneller aan 100 km/u zit (4,2 in plaats van 4,2 seconden), interesseert geen kat.
Conclusie
De M2 Competition is een geval apart en misschien wel de laatste BMW van zijn soort. Wie een exemplaar bestelt, mag op ons aanraden de handgeschakelde versie aanstippen en als het even kan ook de optionele M-remmen met extra bijtkracht. Dat setje heeft zijn waarde tijdens onze testweek meermaals bewezen. Wie durft, zal ontzettend veel plezier beleven aan dit vlammend hete, wendbare coupeetje.
Klik hier voor de M2 Competition nieuwprijzen en technische gegevens
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be