De eerste Leaf werd in 2010 gecommercialiseerd. We zijn nu 8 jaar later en klaar voor generatie nummer twee. Deze nieuweling heeft meer vermogen (150 in plaats van 109 pk) en ziet er agressiever maar tegelijk een heel pak conventioneler uit dan zijn voorganger, ook al rust hij op hetzelfde onderstel. Dat platform werd gelukkig stijver, terwijl ook het zwaartepunt (lichtjes) daalde: twee ingrepen die zijn rijgedrag ten goede komen.

LEAF

Nog belangrijker is natuurlijk het nieuwe batterijpakket dat zich nagenoeg onder de hele wagenvloer uitstrekt. In feite gaat het om één lange batterij vanaf de voorstoelen tot achteraan de koffer die 310 kg zwaar is. Deze accu’s werden ook krachtiger (40 in plaats van 30 kWh) om hét verkoopsargument van deze elektrische Nissan te kunnen waarmaken: voldoende rijbereik… Nissan heeft het wat dat betreft over 270 km (WLTP), wat al meer dan gewoon aanvaardbaar is voor gemiddeld dagelijks gebruik. Maar laat het ons eerst even over het interieur hebben.

LEAF interior

Voor ondergetekende was dit een eerste keer in een productie-Leaf. Meteen viel op dat het stuur niet in de diepte regelbaar is en da’s vooral voor grote chauffeurs een nadeel. Alles went weliswaar, maar dit kan veel beter. Het laadvolume is correct zonder meer, maar voor het praktische aspect trekken we punten af. Omwille van het hoogteverschil tussen de laaddrempel en de bodem en omdat de laadvloer niet vlak is na het neerklappen van de achterbank. Over functionaliteit hoeft de Leaf geen lessen te geven…

Nu komt het

Je zal de Leaf in je hart sluiten en je tijdens het rijden zelfs afvragen waarom er in godsnaam nog auto’s op benzine en diesel worden gebouwd, maar dan enkel en alleen als je hem beteugelt zoals het moet. Dat wil zeggen: élke kans benutten om hem op te laden, het gaspedaal doseren (en de airco of verwarming) en zoveel mogelijk in de eco-stand rijden. Wie al deze voorwaarden vervult, zal genieten van de stilte en van het aangename, zelfs dynamische rijgedrag. Bovendien zou je dan bijna nooit last mogen hebben van wat men range anxiety noemt: schrik om zonder stroom te vallen. Let wel, mogen, want wie het volledige potentieel van de elektromotor benut, zal zeker geen 270 km ver geraken. En sowieso is dat een bijzonder rooskleurig cijfer.

Anderzijds…

De nieuwe Leaf beschikt over een zogenaamd e-pedal, een in- en uitschakelbaar, elektronisch geregeld gaspedaal dat energierecuperatie in de hand werkt. Als de voet van het gaspedaal wordt gelicht, verandert de elektromotor in een generator die kinetische energie in elektriciteit omzet om de batterij bij te laden. Concreet betekent dit dat, wanneer je het gaspedaal lost, de nieuwe Leaf krachtiger afremt (en dus meer stroom opwekt) dan het vorige model. In de praktijk kan je naar je bestemming rijden door zo goed als alleen dat pedaal te gebruiken en de rem (zo goed als) nooit. Het systeem vergt gewenning maar bewijst zijn nut.

Heel eerlijk: 270 km zal voor veel chauffeurs moeilijk haalbaar zijn. 200 km is dat echter wél en da’s voor het merendeel van de Belgen voldoende. Anderzijds, als je plannen eens veranderen en er geen (werkende) laadpaal in de buurt is, begint het ongemakkelijke gevoel op te komen. Bovendien hebben Leaf-eigenaars die in een appartement wonen het al helemaal moeilijk: zij moeten een (hele lange) verlengkabel door het raam gooien. Wie een Leaf overweegt, beschikt dus maar beter over een garage of een carport. Maar in dat geval – en als je ruim € 36.000 wil spenderen aan “maar” een Nissan hatchback – is deze EV de aankoop zeker waard. Hij werd dan ook niets voor niets door VAB tot elektrisch gezinswagen van het jaar 2019 gekroond.

Leaf side

De Nissan Leaf in cijfers

Motor : elektrisch, 150pk, 320Nm

Aandrijving : voorwielen

Versnellingsbak : automatisch

L/b/h (mm) : 4.490/1.790/1.540

Leeggewicht (kg) : 1.543

Koffervolume (l) : 435

Tankinhoud : lithium-ionbatterij van 40kWh

Autonomie : 270km (WLTP)/378km (NEDC)

0 – 100 km/u (sec) : 7,9

Prijs : € 36.540 BTWi

Vermogen : 150 pk

Topsnelheid : 144 km/u

Gem. verbruik : 14,6 KWh/100 km

CO2: 0 g/km

  • Rijdt als een gewone auto
  • Dynamisch, zeer snel uit de voeten
  • Interessant reëel rijbereik
  • Hoge zitpositie
  • Stuur niet in diepte regelbaar
  • Nood aan garage/carport
Note de la rédaction : (3,5/5)