Autotests

TEST Porsche Taycan: Elektroshock!

De Taycan is hét evenement van het nieuwe schooljaar. Omdat het een nieuwe Porsche betreft, maar nog meer omdat hij 100% elektrisch is. Dit is onze eerste ervaring… en de eerste zoektocht naar adrenaline!

Philippe Jacquemotte | Gepubliceerd op 4 sep. 2019 | Leestijd: 9 min

Het was in Duitsland, op de ADAC-testbaan in Grevenbroich bij Düsseldorf, dat we een paar kilometer mochten (mee)rijden in deze nieuwe elektrische Porsche die Taycan werd gedoopt. Zelfs als hij niet in beweging is, straalt deze wagen energie uit. Dat komt onder andere door zijn bijzondere proporties: hij is 4,95 meter lang en 1,98 meter breed maar ook slechts 1,38 meter hoog. Wij zien ‘m als een kruising tussen een Panamera en een… 911! We hebben het hier over een tamelijk ruime vierdeurs, een vierzitter, en aangezien hij nieuw is in het segment der elektrische auto’s, heeft de fabrikant niets aan het toeval overgelaten. Zo werd er overal naar uitmuntendheid gestreefd. Niet verrassend is de kofferruimte ontworpen om twee golftassen mee te kunnen nemen…

High-tech luxe

Advertentie – lees hieronder verder

Taycan

Aan boord hangt een sfeer van high-tech en verfijning. Daar profiteer je ook achterin van, wat logisch is aangezien dit een luxesedan betreft. Een van de gebreken van elektrische auto’s is meestal dat de vloer over het algemeen hoger is dan in een traditionele auto, vanwege de accu’s die onderin wonen. Om dit ongemak te voorkomen, hebben de ingenieurs besloten om een lege ruimte tussen verschillende batterijmodules te laten (aan de voeten), wat een beter comfort zou garanderen door een meer natuurlijke zithouding te bieden. Vooraan is het het dashboard dat het meest verbaast. We treffen een zeer dun 16,8-inch display, gebogen als een filmscherm, als een “virtuele cockpit” die naar wens kan worden aangepast. Navigatie, infotainment… Zulke dingen.

Taycan tactile

De contouren van het dashboard zijn voorzien van echte knoppen die met één vinger kunnen worden bediend zonder het stuurwiel los te laten. En de zwevende middenconsole stelt je in staat ze te bedienen zonder dat je ogen van de weg afdwalen. Daarnaast zien we nog steeds de gebruikelijke 10,9-inch multimediaschermen: een voor de bestuurder en een voor de passagier, die hier de rol van DJ of co-piloot op zich kan nemen. Vandaar de twee schermen. Het is in ieder geval aangenaam zetelen in de Taycan. Er zijn drie soorten stoelen om uit te kiezen en een breed scala aan materialen, waaronder gelooid leer met respect voor de natuur, houten inzetstukken, vloermatten gemaakt van gerecycleerde visnetten enzovoort.

porsche

Sportieveling

Het feest barst meteen los! De twee motoren, één op elke as, leveren onmiddellijk hun krachten af. De taycan is minstens 625 pk en 850 Nm (!) sterk en ondanks zijn stevige gewicht (2.295 kilo) getuigt hij van een bijzonder levendig weggedrag. Hij blijkt ook zeer gevoelig voor de kleinste druk op het gaspedaal. Op de esplanade bakenen kegels de scherpe bochten af die soepel worden omzeild door de vierwielsturing. Het systeem zorgt voor meer wendbaarheid bij lage snelheden (door in de tegenovergestelde richting te draaien) en voor een vloeiender gedrag bij hoge snelheid (door in dezelfde richting te draaien). Accelereren doet deze Porsche als een kanonskogel. Alles wat niet vastzit, vliegt achteruit, onze bril inbegrepen! De krachtigste Taycan, de “Turbo S”, beschikt trouwens over 761 pk en stuift van 0 naar 100 in 2,8 seconden, vergelijkbaar met een Tesla in de Ludicrous-rijmodus. Bovendien zorgt zijn vierwielaandrijving voor maximale tractie en werkt zijn automatische transmissie met twee versnellingen (de eerste voor de acceleratie, de tweede voor de kruissnelheid) als een droom.

Taycan Porsche

Op naar de échte test nu, op een kort en kronkelig parcours. We moeten klimmen, dalen en veel remmen. De rit verloopt bliksemsnel: de Taycan gaat als een bezetene tekeer, al blijft hij steeds stabiel, reageert hij precies en wijkt hij nooit van zijn koers af. Het sportieve rijgedrag heeft hij ook te danken aan zijn adaptieve vering en de antirolfunctie, die de assen horizontaal houdt voor een betere stabiliteit in de bochten. Bij lage snelheden geeft deze Porsche de voorkeur aan vierwielaandrijving, maar de achteras neemt het over naarmate de snelheid toeneemt. En als de huispiloot besluit om echt álles uit de kan te halen (zelf rijden werd ons nog niet gegund), wanen we ons plots in een andere dimensie. Op een nat deel van de piste wordt de Taycan als het ware richting de apex “gesmeten” en eens hij begint te glijden, trakteert de Porsche-piloot ons op een gecontroleerde drift die hem weer perfect in positie zet voor het volgende gedeelte. Straf!

Het neusje van de zalm

charge

De Taycan levert niet alleen bijzondere prestaties, hij is ook zeer comfortabel. De demping is variabel, verlaagt de auto met 10 mm als je harder rijdt dan 80 km/u en maakt komaf met oneffenheden in de baan. Zelfs verkeersdrempels vormen geen echte obstakels, aangezien de bestuurder de koets indien nodig met 22 mm kan verhogen. Wat het uithoudingsvermogen betreft: de verschillende luchtinlaten en de achterspoiler worden geopend, gesloten en bijgesteld naargelang de rijomstandigheden. Alle maatregelen samen zorgen voor de geclaimde actieradius van 450 km, voor een accucapaciteit van 96 kWh. En aangezien deze Duitser het nieuwe “neusje van de zalm” is, accepteert hij tot 800 volt, een unicum op de huidige markt van elektrische wagens. In mensentaal: hij maakt een gelijkstroom laadvermogen van 270 kW mogelijk en 350 kW wanneer de laadstations dit toelaten, wat volstaat om de batterijen in amper 22 minuten volledig op te laden. Wie laadt met een vermogen van 50 kW (grote terminals), moet voor dezelfde klus een uur rekenen, terwijl het met een 11 kW-terminal, zoals in openbare gebouwen of thuis, 6 tot 8 uur duurt alvorens de Taycan weer op 100% zit.

Conclusie

Porsche komt niet alleen met een gloednieuw model op de proppen, die wagen is dan nog eens uitgerust met nieuwe technologie. Een meesterzet, want we hebben deze EV niet op fouten kunnen betrappen. De Taycan noemen we met een gerust geweten de nieuwe referentie in zijn segment, die zijn 160.000 tot 195.000 euro (incl. btw) meer dan waard is.

Taycan official

De Taycan in cijfers

Motor: 2 synchrone elektromotoren, 1 per as; 625 pk; 850Nm.

Aandrijving: 4-wielaandrijving.

Versnellingsbak: 2-versnellingen auto.

L/b/h (mm): 4,950/1,980/1,380

Leeggewicht (kg): 2.295

Koffervolume (l): NB

Batterijen (kWh): 96

0 tot 100 km/h (sec.) : 2,8

Prijs: € 160.000 incl. BTW

Vermogen: 625 pk

Topsnelheid: 250 km/u

Bereik (WLTP): 450 km

CO2: 0 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Score van de redactie

Pluspunten

  • Zeer geslaagd ontwerp
  • Ruim en futuristisch interieur
  • Verbazingwekkende prestaties
  • Echt sportief gedrag

Minpunten

  • Hoge prijs
  • We missen het karakter van een zescilinder boxermotor

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon