De eerste generatie Evoque (2010) heeft een grote indruk nagelaten. Bij Land Rover hadden ze beloofd dat ze (bijna) niets zouden veranderen aan de looks van het LRX-studiemodel dat twee jaar eerder werd onthuld en het succes was instant meetbaar. Logischerwijs hebben de ontwerpers niet het risico willen nemen om de stijl van de nieuwe generatie te revolutioneren. En ook al zijn er vele zaken anders, je hebt een getraind oog nodig om de oude van de nieuwe lichting te kunnen onderscheiden. Zijn “Premium Transverse” architectuur heeft er trouwens voor gezorgd dat de nieuwe Evoque, ondanks de bijna identieke buitenafmetingen, binnenin meer ruimte biedt dan de vorige. De wielbasis groeide ook, wat meer beenruimte achteraan heeft opleverd (+20 mm) alsook 10% meer kofferruimte (nu 591 liter).

koffer

Natuurlijke vezels

De nieuwe Evoque is moderner van ontwerp – in alle opzichten – en bevat 16 kg natuurlijke materialen die onder andere in de kofferbakvloer, het stuurwiel en de stoelen te vinden zijn. Die zetels kan je, zoals in de inleiding aangehaald, laten bedekken met een Deens textiel dat Kvadrat heet en gemaakt is van wol en… gerecycleerd plastic. Voor elke Evoque ermee uitgerust, worden 53 plastic flessen gebruikt. Liever een ander stofje? Eucalyptus-textiel kan ook. Da’s gemaakt van natuurlijke vezels waarvan de groei zeer weinig water nodig heeft. Tot slot wordt ook nog eens 16,7 kg gerecycleerd materiaal gebruikt om de wielkasten, de motorkap, de tapijten en de onderzijde van de SUV te bekleden.

int

Lichte hybridisatie

Onder de motorkap wil de nieuwe Evoque ook laten zien dat hij “een deel van de oplossing” is. Van een plug-inhybride is nu nog geen sprake – binnen enkele maanden wél – maar toch wordt van een lichte hybridisatie gebruikgemaakt die bijzonder geschikt is voor stadsverkeer. Deze technologie werkt door het terugwinnen van de energie die gewoonlijk verloren gaat tijdens deceleraties (via een in de motor geïntegreerde starter-alternator) en de opslag ervan in accu’s onder de vloer. Bij snelheden tot 17 km/u stopt de motor met draaien wanneer de bestuurder remt. Vervolgens helpt de opgeslagen energie de motor te accelereren om het brandstofverbruik te verminderen.

Onzichtbare kap

Tijdens onze reis naar Griekenland hadden de Engelse ingenieurs het gekke idee om ons over een brug te laten steken die eigenlijk bedoeld is voor… treinen. De bedoeling: de wielen aan beide zijden van de sporen houden natuurlijk, al wilden ze ons vooral laten kennismaken met hun nieuwe technologie die Clear Sight Ground View heet. Wat het doet? De motorkap “onzichtbaar” maken door beelden die een camera registreert te projecteren. Nuttig naast het asfalt is dit, en soms ook in de stedelijke jungle.

Actieve ophanging

Onderweg heeft het remsysteem van de Evoque te lijden onder zijn aanzienlijke gewicht (bijna twee ton voor de dieselversie) en dan vooral als er hard wordt geremd. Gelukkig houdt de actieve ophanging de bewegingen van het koetswerk goed in bedwang en opereert de uitstekende 9-trapsautomaat zowel snel als intelligent. En ook de besturing is een opsteker: dezelfde mate van precisie en stuurgevoel bij de concurrentie vinden, wordt moeilijk.

Evoque II

Butler

De nieuwe Range Evoque is ook de eerste Land Rover met Smart Settings-technologie, dat via kunstmatige intelligentiealgoritmen de voorkeuren van de bestuurder onthoudt. De bestuurder wordt herkend (via de sleutel of de smartphone) en automatisch wordt de zitting en de stuurkolom aangepast. Het systeem kan zo maar liefst acht verschillende profielen creëren. Na een paar ritten worden zelfs de gewenste temperatuur, de geliefde media of bepaalde telefoonnummers opgeslagen en zelfs met de tijd en de dag van de week wordt rekening gehouden. Ja, deze virtuele butler weet zelfs welke massagestand je verkiest.

butler

Conclusie

Zonder iets aan zijn DNA te veranderen, heeft Range Rover de Evoque de juiste kaarten op gebied van technologie en milieu op tafel gelegd. En welke veeleisende Belg met een hart voor de natuur wil nu níet op een stoel van gerycleerde flessen zitten…

RR

De Range Rover Evoque D240 AWD in cijfers

Motor: 4 cilinderdiesel dubbele turbo, 1.999cc; 240 pk bij 2.400 tpm; 500Nm van 1.500 tot 2.500 tpm.

Aandrijving: vierwielaandrijving

Versnellingsbak: 8-trapsautomaat

L/b/h (mm): 4.371/1.996/1.996/1.649

Leeggewicht (kg): 1.955

Koffervolume (l): 591 – 1.383

Tankinhoud (l): 54

0-100 km/u (sec.): 7,7

Prijs: € 49.800 BTWi

Topsnelheid: 225 km/u

Gem. verbruik: 6.2 l/100km

CO2: 163 g/km

Andere motoren

D 150: 150 pk ; 5,4l/100 km ; 201km/u ; € 38.600

D 180: 180 pk ; 5,7l/100 km ; 205km/u ; € 45.950

P 200: 200 pk ; 7,7l/100 km ; 216km/u ; € 44.950

P 250: 250 pk ; 7,9l/100 km ; 230km/u ; € 49.200

P 300: 300 pk ; 8,1l/100 km ; 242 km/u ; € 53.900

  • Look bleef intact
  • Off-roadcapaciteiten
  • Hoogtechnologisch
  • Duur
  • Zwaar
  • Nog geen echte hybride
Score van de redactie : (4,5/5)