Voor wie nog niet helemaal mee is: de Tarraco staat nog hoger in het gamma dan de Ateca en deelt zijn genen met de Skoda Kodiaq en de VW Tiguan All Space. Een indrukwekkende SUV is dit. Van bumper tot bumper meten we 4,74 meter en aan boord is plaats voor 5 tot maximum 7 personen. Bovendien oogt de Tarraco innovatief. Dat komt omdat hij de eerste is die de nieuwe Seat-designtaal volledig omarmt en hij ook als enige de “Digital Cockpit” in het standaardpakket opneemt. Zoals die marketingterm aangeeft, gaat het om een digitale tellerpartij die naar wens kan worden aangepast. Het centrale display is trouwens ook nieuw. Je zou het kunnen verwarren met een tablet en het is gemakkelijk te bedienen en goed afleesbaar.
Seat laat je de keuze tussen twee benzinemotoren en evenveel dieselversies. Tot de eerste groep behoren de 1.5 TSI (150 pk) en de 2.0 TSI (190 pk, 4×4, DSG), tot de tweede de 2.0 TDI die wordt aangeboden met 150 pk (4×4 en DSG optioneel voor € 3.900) en 190 pk (met 4×4 en DSG). De 1.5 TSI (7,3l/100km) hebben we enkele maanden geleden al uitgeprobeerd. Da’s een krachtige en veelzijdige benzinemotor die prima past bij de Tarraco, een SUV met een redelijk neutraal weggedrag in combinatie met een uitstekende demping. Toch willen we de TDI niet links laten liggen. Diesel blijft immers interessant voor wie minstens 30.000 km per jaar aflegt maar ook voor wie off-road wil gaan. Daar komen we nu aan toe.
Atlas ontdekken
Seat uitnodigde ons dus uit om deze familievriend in het zuiden van Marokko te testrijden. Op steenachtige paden, in fijn zand, tussen eindeloze duinen… Zeker niet het favoriete speelterrein van de huidige generatie SUV’s, al wilde de Spaanse tak van VW ons laten zien dat deze grote jongen terreinvaardig is. Het is trouwens voor het eerst dat Seat zo’n punt wil maken; een bewijs dat de fabrikant zichzelf steeds meer in de kijker wil brengen. Nochtans begon ons uitje op een opvallend vlak terrein. Niet echt een gedroomde start voor onze met off-roadbanden van Michelin uitgeruste Tarraco, met andere woorden. En ja, dat heb je goed gelezen: Seat monteerde aangepast rubber voor deze test. Eerlijk is eerlijk…
Advertentie – lees hieronder verder
Bleven uiteraard wel onaangeroerd: de 2.0 TDI, de DSG-versnellingsbak en de 4Drive-vierwielaandrijving, een combinatie die een 0 tot 100 km/u-sprinttijd van minder dan 10 seconden mogelijk maakt. Het maximumkoppel (340 Nm) is dan ook bij lage toeren aanspreekbaar, zoals het moet.
4Drive, de andere naam voor Haldex
Het elektrohydraulische systeem (type Haldex) bevindt zich op de achteras aan het uiteinde van de aandrijfas, net voor het achterdifferentieel. Deze configuratie heeft twee voordelen: een betere gewichtsverdeling en een kortere reactietijd van het systeem omdat de cardanas altijd op de motor is aangesloten. De Tarraco werkt zoals elk ander voertuig met voorwielaandrijving onder normale rijomstandigheden. De aandrijfas die het vermogen op de achteras overbrengt, draait vrij rond waardoor de weerstand afneemt. Worden de omstandigheden moeilijker, dan wordt de achteras in de strijd geworpen (van zodra het systeem slippende voorwielen detecteert). Handmatig ingeschakeld, verdeelt 4Drive de krachten gelijkmatig over de voor- en achteras (50/50) en kan zelfs alleen de achteras worden gevoed, moest dat nodig zijn. De voor- en achterdifferentiëlen maken gebruik van een elektronische assistentie (EDS) die ervoor zorgt dat een slippend wiel wordt vergrendeld. Zeer comfortabel voor op de baan allemaal, al moet deze technologie vooral zijn nut bewijzen tijdens een duinenbezoek als dit. En daar slaagt het gelukkig ook in. Met afgelaten banden (voor meer grip) bewijst de permanente 4×4 dubbel en dik zijn doeltreffendheid. De enige minpunten die we kunnen bedenken (voor off-roadgebruik), zijn de relatief lage drempel en aan- en afrijhoeken.
Conclusie
De Seat Tarraco verdient ons respect. Hij is efficiënt op en naast het asfalt en blijft te allen tijde comfortabel. Een aanrader, deze gezinsvriendelijke avonturier…
Seat Tarraco 2.0 TDI 150 DSG 4Drive technische fiche
Motor: 4-cilinder turbodiesel; 1.968cc; 150 pk bij 3.500 tpm; 340Nm bij 1.750 tpm.
Aandrijving: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: DSG 7
L/b/h (mm): 4.735/1.839/1.658
Leeggewicht (kg): 1.803
Koffervolume (l): 760 (5-zits uitvoering)
Tankinhoud (l): 60
0-100 km/u (sec.): 9,8
Prijs: € 40.310 incl. BTW
Topsnelheid: 198 km/u
Gemengd verbruik: 6,8 l/100 km
CO2: 178 g/km
- Afschrijving en restwaarde
- Prijs/uitrusting
- Interieur met Digital Cockpit
- Premiumlook
- Efficiënt op bijna elk terrein
- Afwerking en materiaalkeuze
- Modulariteit niet op niveau van een minibus
- Relatief lage drempel (voor off-road gebruik)
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be