De puristen keken er wat op neer… Eerst en vooral omdat de California de merkcodes volledig overhoop gooide. Bij de lancering in 2009 was dit de eerste Ferrari met een V8-motor op de vooras, terwijl daar traditioneel een V12 thuishoorde. Daarnaast kreeg de California ook het verwijt dat hij te « populair » was. Dit is inderdaad de best verkochte Ferrari uit de geschiedenis van het merk met meer dan 10.000 geleverde exemplaren van dit model tussen 2009 en 2014. En ook de California T, die in 2014 werd gelanceerd, blijft klanten van elders voor Ferrari aantrekken.
Andere criticasters gaan zelfs zo ver dat ze de California T ervan beschuldigen eerder frivool dan sportief te zijn… Een regelrechte belediging voor elke Ferrari, ook al kreeg het model dat in 2014 werd uitgebracht, tal van aanpassingen.
Kortom, net zoals dat gebeurde met de eerste California, biedt de constructeur nu ook voor zijn California T een Handling Speciale pack dat de sportiviteit moet bevorderen. Maar zonder excessen. En met een discrete stijl, want dit « HS » pack onderscheidt zich uiterlijk enkel door de grijze tint van de grille en de diffusor en de matzwarte uitlaatpijpen.
Fitnessbeurt
De California T is intussen bijna twee jaar op de markt. Dit model volgde de “gewone” California op en onderscheidt zich nog steeds door zijn volledig uit aluminium opgetrokken structuur en het harde vouwdak. Het toevoegsel « T » duidt op de overgang naar de turbo’s. De atmosferische 4.3 V8 met 490 pk van de oude California werd namelijk ingeruild voor een 3.9 V8 bi-turbo die 560 pk en een koppel van 755 Nm levert (een beetje minder in de eerste versnellingen om de mechaniek te sparen).
Advertentie – lees hieronder verder
De nieuwe « HS » variant kreeg geen vitaminekuur want aan de motor werd niet geraakt. Wel staat deze fraaie bolide strakker afgesteld. De veren werden harder (16% vooraan en 19% achteraan), de software van de gestuurde demping en de tractiecontrole werd verfijnd, en de schakelovergangen verlopen veel assertiever (30% sneller opschakelen en 40% sneller terugschakelen).
De ingenieurs namen ook het uitlaatsysteem onder handen, dat een resonator kreeg om het motorgeluid beter tot zijn recht te laten komen. Verder behoudt de California T dezelfde sloffen (Pirelli P Zero standaard) en reminstallatie.
Joggen langs het strand
Onze testrit begint niet echt sportief… We nemen de sleutel van deze Ferrari in ontvangst langs de Italiaanse Rivièra, in de buurt van Portofino. De zon is van de partij, zodat we de coupé onmiddellijk in een cabriolet transformeren. Deze operatie neemt 14 seconden in beslag en kost 100 liter aan kofferruimte. Het resterende volume volstaat echter nog om onze twee trolley’s te herbergen. Het is eveneens mogelijk de rugleuning van de achterstoelen neer te klappen, die sowieso eigenlijk onbruikbaar zijn, zeker met het dak toe…
Goed geïnstalleerd achter het stuur, ontdekken we het fraaie interieur. Daar valt meteen op dat Ferrari niet uitpakt met de recentste elektronische snufjes of starten zonder sleutel. Om de motor tot leven te brengen moet de (niet-opklapbare) sleutel in het contact gestoken worden en vervolgens op de startknop geduwd worden. Dan komt het exclusieve karakter van deze bolide echt naar boven… Het opstarten van een V8 Ferrari heeft op ons gestel steeds het effect van een defibrillator! Zeker hier als de sound nog eens versterkt wordt door de nieuwe uitlaat.
We laten ons door het verkeer langs de kust glijden in de comfortstand. De gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling wisselt haast onvoelbaar de verhoudingen. En zonder aarzelen, want bij 40 km/u wordt de zesde reeds ingelegd… Dit is heerlijk cruisen. Terwijl in de oude California met het « HS » pack onze tandvullingen er op de kleinste bult al bijna uitdaverden, is hier het veercomfort toereikend. Uiteraard is deze « HS » versie iets strakker dan een gewone California T, maar toch blijft ze geschikt voor dagelijks gebruik. En als je open rijdt, zit je in het interieur goed beschut tegen de wind. De enige opmerking: op lange rustige trajecten zouden we een minder gonzende uitlaat verkiezen.
De heuvels in
Na een stukje autosnelweg, duiken we de Ligurische heuvels in. Op het slingerende asfalt zetten we de « manettino » in de sportstand, die zich beter leent voor een actieve rijstijl door de schakelovergangen assertiever te laten verlopen en de grenzen van de stabiliteitscontrole iets verder te leggen. Een derde stand laat toe dit rijhulpje compleet uit te schakelen. In de bochten maakt het « HS » pack de voortrein scherper. De ideale gewichtsverdeling (voor/achter 47/53%) en het evenwichtige chassis laten deze Ferrari vrijwel moeiteloos om zijn as pivoteren, ondanks het aanzienlijke gewicht. De griplimiet ligt erg ver, maar blijft makkelijk voelbaar. En de rolbewegingen blijven in het algemeen goed onder controle. Deze open variant heeft zeker niet de stijfheid van een coupé, maar garandeert op een open weg heel wat rijplezier!
De prestaties van de « HS »versie blijven onveranderd, maar wel laat de motor zich nadrukkelijker horen en garandeert nog steeds een geweldige push. De turbo’s fluiten maar functioneren vrijwel zonder enige responstijd. Daarmee levert de krachtbron het lineaire karakter van een atmosferische motor en klimt gezwind tot 8.000 t/min. Led’s bovenaan het stuur geven aan wanneer een versnelling hoger moet worden ingeschakeld. Het landschap flitst voorbij. De remmen mochten iets meer bijten, maar ze verzwakken niet, dankzij de standaard koolstof-ceramische schijven (zoals op elke California T). En deze California « HS » blijft ook efficiënt als het wegdek in mindere staat verkeert, wat hem mooi polyvalent maakt.
Dure Ferrari…
Na enkele bochten en met een voor een kwart gevulde tank, weigert de boordcomputer plots het rijbereik weer te geven… Bij volgas stijgt het verbruik inderdaad ten top. Tijdens de hele testrit (cruisen langs de kust inbegrepen) joegen we er gemiddeld 19,5 liter Super 98 per 100 kilometer door. Dit is het dubbele van wat Ferrari aankondigt… Wellicht zullen de kopers daar niet wakker van liggen, aangezien ze reeds 189.923 euro voor de “standaard” California T neertelden, waarbij nog eens 7.018 euro voor het Handling Speciale pack komt. Dit pack wordt in de fabriek gemonteerd en kan dus niet op een reeds verkochte California geplaatst worden. Dat is jammer voor de eigenaars want dit pack is echt interessant. Het laat toe het onderste uit de kan te halen aan het stuur van deze Ferrari, zonder hem onbruikbaar te maken voor dagelijkse ritten. Een perfecte cocktail!
Besluit
Aan het « HS » pack van de oude California hielden we slechte herinneringen over. Het leek een geforceerde workout die niet overeenstemde met het Grand Tourisme-karakter van dit model. Het nieuwe pack slaagt er wel in de zinnen te prikkelen zonder het comfort te fnuiken. Maar wel hangt aan deze goed gedoseerde sportsessie een indrukwekkend prijskaartje vast…
De California T « HS » in enkele cijfers
• Motor : V8 90°, benzine, biturbo, 3.855cc, 560pk bij 7.500tr/min., 755Nm bij 4.750tr/min.
• Aandrijving : op de achterwielen
• Versnellingsbak : gerobotiseerd 7 verhoudingen.
• L/l/h (mm) : 4.570/1.910/1.322
• Leeggewicht (kg) : 1.730
• Kofferinhoud (l) : de 240 à 340
• Tank (l) : 78
• 0-100 km/h (sec) : 3,6
Points positifs
Sportiever maar niet te extreem
Virieler motorgeluid
Nog snellere gerobotiseerde versnellingsbak
Prestaties en karakter V8 bi-turbo
Evenwicht en efficiëntie chassis
Comfort bij dagelijkse ritten verzekerd
Points négatifs
Ideaal voor twee, maar niet voor vier…
Dure sportieve behandeling!
Geen extra vermogen
Gonzende uitlaat op de snelweg
Prijs : 196.941 € BTWi
Vermogen : 560 pk
Topsnelheid : 316 km/u
Gem. verbruik : 10,5 l/100km
CO2 : 250 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be