Autotests

TEST Ford Fiesta: waar voor je geld

Het uittredende model van de Fiesta werd aanzien als de beste wagen in zijn klasse op vlak van dynamisme en rijplezier. Er rust dus een zware last op de schouders van de opvolger want die moet minstens even goed doen!

Geschreven door Laurent Zilli | 18/07/2017

De zesde generatie kwam in 2008 op de markt en werd tot nu verkocht, wat een iets langere levenscyclus is dan gebruikelijk. De wagen viel bij een breed publiek in de smaak en dat was niet zomaar. Dit was het meest succesvolle Fiesta-model uit de geschiedenis van deze wagen. Hij kende overigens zijn grootste succes uitgerekend op het einde van zijn carrière, meer bepaald in de lente van 2017. Gedurende één maand schopte hij het zelfs tot best verkochte auto in Europa, en kon hij de VW Golf – tijdelijk – van de troon stoten. Dit doen weinigen hem na ! Wat hem zo bijzonder maakt ? Voor een gepassioneerde autoliefhebber als ik waren de dynamische kwaliteiten cruciaal maar de Fiesta kon ook een uitstekende verhouding prijs-kwaliteit naar voor schuiven. Verder beschikte hij met de 1.0 driecilinder EcoBoost benzinemotor over een krachtige én zuinige krachtbron. De prijzen van de opties waren redelijk en hij bood een ruim interieur en was bovendien comfortabel. Tot slot was er het expressieve design en er je kon ook een ronduit schitterende sportieve ST-versie bestellen. Met de komst van de Fiesta 7 moet Ford dus een vervolg breien aan dit succes door alle kwaliteiten te behouden en zo mogelijk nog beter te doen door extra troeven toe te voegen. Of dat ook is gelukt?

Zachte evolutie

Advertentie

Op esthetisch vlak sluit Ford zich aan bij een trend die we bij tal van constructeurs zien wanneer ze een succesvol model vervangen. Bij een modelwissel wil men immers niet teveel veranderen en Ford is hierop geen uitzondering want je hoeft niet eens een kenner te zijn om dit te merken. In profiel zie je weldegelijk een verschil en dit valt vooral achteraan op. Hier werd één en ander hertekend zodat de wagen volwassener oogt. Deze zevende generatie Fiesta is 7 cm langer en 1,7 cm breder dan zijn voorganger. Omdat Ford niet heeft geraakt aan de proporties lijkt dit meer op een facelift van de Fiesta 6 dan op een Fiesta 7. In die zin speelt Ford hetzelfde “zoek de 7 verschillen”-spelletje als de “gloednieuwe” Polo. We zouden kunnen besluiten met “gelukkig maar”. Maar Ford surft gewoon mee op de golf.
In een tijdsgeest waar alles verkeerd lijkt te gaan, we geen zekerheden meer hebben en waarin angst regeert, is de klant op zoek naar een vaste waarde. In die zin is hij blij dat zijn auto vertrouwd oogt. Op hetzelfde ogenblik moet achter die traditionele architectuur een hoogtechnologische inhoud schuilgaan. En wat dat betreft, heeft de Fiesta zijn huiswerk weldegelijk gemaakt…



Fashion

Wanneer je het portier opent, zie je een wereld van verschil. Alles werd uiteraard op de tekentafel gelegd maar de Fiesta zet duidelijk in op technologie (tenminste, wanneer je niet voor de basisversie kiest). Tussen de wijzerplaten zit een erg groot digitaal scherm met verschillende “modi” dat vergelijkbaar is met de zwevende displays die vaak bovenop centrale consoles worden geplaatst. Ford voorziet het ultra-geconnecteerde SYNC3 multimediasysteem (en dat biedt een antwoord op de eerdere kritiek dat het weinig ergonomisch was). Kortom, ondanks de vrij klassieke opbouw van het interieur is de nieuwe Fiesta helemaal mee. Ford voorziet voortaan ook een breed gamma rijhulpmiddelen: automatische dagrijlichten, verkeersbordherkenning, adaptieve cruise control, voetgangersherkenning, rijstrookassistent, enz.

De nieuwe Fiesta is ook leverbaar met het Vignale top-afwerkingsniveau. Je herkent deze versie aan het specifieke radiatorrooster en aan de lederen stoelen met een fraai ruitmotief. Verder is de bovenkant van het dashboard belegd met (namaak?)-leer voorzien van verfijnde stiknaden. Het geheel oogt mooi maar de gebruikte materialen voelen minder aangenaam aan. We hebben zelfs de indruk dat men vooral de bovenkant van het dashboard heeft opgewaardeerd ten koste van de onderkant. Onderaan zijn de gebruikte kunststoffen zelfs van (iets) mindere kwaliteit dan bij het uittredende model. Een jammerlijke beslissing want dit maakt het geheel minder coherent. Dit valt minder op bij het andere nieuwe afwerkingsniveau van het gamma, de ST Line, met een sportievere inborst. Deze afwerking had ook “ST Light” kunnen zijn, maar daar komen we nog op terug…

Nog steeds een referentie

We gaven het al eerder aan: zelfs “fin de carrière” bleef de vorige Fiesta de referentie voor zijn segment qua rijgedrag. De ingenieurs moesten het platform dus niet fundamenteel herzien. De basis was al uitstekend en enkele aanpassingen hier en daar blijken voldoende om deze Fiesta nog beter te maken. Hij werd nog comfortabeler dan voorheen en blijkt ook efficiënter door de nauwkeuriger en meer communicatieve besturing. Voor de fijnproevers kunnen we ook nog meegeven dat hij ook speelser werd dan voorheen want het is een feest om in een bocht de voet van het gaspedaal te lichten. Ford roeit wat dat betreft een beetje tegen de stroom in want de constructeur is er van overtuigd dat een beetje overstuur (in combinatie met een efficiënt ESP) een meerwaarde biedt op vlak van veiligheid. De afstelling is navenant want wanneer je te enthousiast in een bocht gaat, ervaar je onderstuur maar eens je de voet van het gaspedaal haalt, ervaar je een vleugje overstuur.

De ST Line afwerking is een ST “light” want deze versie heeft meer te bieden dan louter een sportievere look. Naast de meer expressieve neus heeft hij recht op een koetswerkkit en een verlaagd onderstel. Ook de afstelling is iets scherper. De besturing is nauwkeuriger en de demping is een beetje stugger. Kortom, hij rijdt iets pittiger.

Op vlak van motorisaties zijn er nauwelijks veranderingen. Ford voorziet atmosferische viercilinder benzinemotoren voor de instapversies (70 of 85 pk), er zijn twee 1.5 TDCI diesels (85 of 120 pk) en vooral drie uitstekende versies van de EcoBoost turbomotor die 100, 125 of 140 pk leveren. Net zoals bij het vorige model gaat onze voorkeur uit naar deze motor.

Besluit
In dit segment kan je een sexyer product vinden, andere modellen zijn beter afgewerkt, luxueuzer of goedkoper… Maar de Fiesta is de leukste om mee te rijden! En, hij biedt meer dan ooit waar voor zijn geld!


+

Nog steeds de referentie qua rijgedrag

Interessante prijzen

EcoBoost motor kan nog altijd overtuigen

SYNC3 multimedia is één van de beste systemen op de markt

Brave esthetische evolutie

Kwaliteit van de gebruikte kunststoffen gaat er op achteruit

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook